waarom worden verdachten nadat hun identiteit bekend is, onherkenbaar gemaakt?

Bij opsporing verzocht worden camerabeelden getoond. Als dan later verdachten zijn opgepakt worden de beelden getoond met de gezichten van de daders onherkenbaar.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoewel hun gezichten op het internet en bij de opsporing al bekend waren, willen zij hun gezichten na hun arrestatie alsnog verborgen houden. Dit gaan ze natuurlijk niet lukken, toch zijn de media daar verplicht om hun gezichten te censureren om boete of aanklacht te voorkomen. Ik begrijp wel dat het raar is, maar zo werkt onze rechtssysteem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Duidelijk, dank je!

Het beste antwoord

Omdat verdachten, net als iedereen, recht hebben op privacy.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar die privacy waren ze al kwijt op het moment dat ze voor het eerst uitgezonden werden. Meer dan een miljoen mensen hebben de beelden dan al gezien en daarnaast heb je nog mensen die de originele beelden gaan delen via social media.
Lijkt mij nogal nutteloos om dan paar weken later gezichten vaag te maken vanwege privacy.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nutteloos of niet, de privacy dient toch gerespecteerd te worden, of het nu om een verdachte of om een dader gaat. Dat zo'n beeld zonder balk voor de ogen inmiddels duizenden keren is verspreid op internet of waar dan ook doet niets af aan het feit dat zeker professionals, maar eigenlijk iedereen, de privacy dient of dienen te respecteren.

Andere antwoorden (2)

Omdat het dan nog steeds verdachten zijn. Of het ook de daders zijn, weet je niet. Daar mag de rechter een oordeel over geven. Fotograferen tijdens een rechtszitting mag overigens niet, daarom zie je altijd tekeningen. Maar publiek mag als regel wel aanwezig zijn
Computoon
9 jaar geleden
Dan worden ze niet meer gezocht . En dan dient het geen doel meer . Dus toen die zgn hoek van Holland ( of ) vandalen werden gezocht ! Werd op de lijst van reeds gevonden hun tronie's afgeplakt en de de nog gezochten niet . Ook getuigen ( die gezocht worden ) worden vaak onherkenbaar in beeld gebracht ja je kan je zelf wel herkennen . Dus op moment dat het geen doel meer dient dus reeds bekend wordt hun gezicht min of meer digitaal afgeplakt . Waarom om verdere onnodige schending privacy te voorkomen .