Waarom groeten mensen elkaar in dorpen vaker dan mensen in de stad?

Natuurlijk, mensen in dorpen kennen elkaar allemaal.. maar als ik in een dorp loop waar ik niemand ken, wordt ik ook begroet. Maar in de stad niet. Waar ligt dat aan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Mensen in een dorp willen elkaar meer leren kennen, ook al kennen ze elkaar niet. Ze zijn meer begaan met hun plaats, i.t.t. stedelingen die meer op zichzelf gericht zijn.

Onderzoek heeft laten zien dat hoge bevolkingsdichtheid leidt tot apathie richting de omgeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Dat ligt aan het feit dat er in de stad zoveel meer mensen rondlopen dan in een dorp. Als je in een stad iedereen zou moeten groeten, ben je continu bezig!

Daarbij komt dat dorpsbewoners elkaar bijna allemaal kennen, al is het maar van gezicht. Zo groet je dus geen volslagen vreemden. In sommige dorpen word je dan ook alleen maar raar en zwijgend aangekeken als je als vreemdeling het dorpje binnen komt.

In de stad is iedereen wat anoniemer. Niemand heeft veel met elkaar te maken. Vreemdelingen, zelfs buren, spreken elkaar zelden. In dorpjes staan mensen meer met elkaar in contact.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft te maken met 'vertrouwdheid'. En met gewoonte.
Ik ben geboren in een dorp, waar iedereen elkaar groette. Nu woon ik ruim 25 jaar in een stad (Utrecht) en in mijn straat groet vrijwel iedereen elkaar. Maakt niet uit wie, of het nu de Marokkaanse buurman is, de buurjongetjes, de Poolse of Nederlandse buren, ze doen het allemaal.
Ik vind het prettig, het maakt dat ik me minder anoniem voel in de grote stad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je komt bijna niemand tegen. En áls je dan een keer iemand tegenkomt is het zelfs stom om voorbij te gaan zónder te groeten..

En daarbij komt; ons kent ons
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat ze allemaal familie van elkaar zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
want ze kennen elkaar beter...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mensen in een stad zijn veel harder en asocialer dan in een dorp

daar hebben ze nog respect en medeleven met een ander
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een dorp is meer betrokkenheid, er wordt meer naar je gekeken, je wordt minder genegeerd, je maakt makkelijker een praatje. Het maakt niet uit of je er woont of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het in een dorp allereerst de gewoonte is om elkaar te groeten. De kans dat je elkaar nog een keer tegenkomt, bij de bakker of de slager of op school van je kinderen is veel groter als in de stad. Je hebt dus eerder weer met elkaar te maken... Bovendien is er ook een kans dat degene jou via via al kent, en dan is het ook gewoon aaridg om hallo te zeggen.
Overigens is het natuurlijk ook in de stad heel aardig om elkaar te groeten, maar je bent er gewoon veel "drukker"mee omdat er meer mensen zijn om te groeten..... Je zou dan bijna geen tijd meer hebben om nog een praatje te maken met degene die naast je loopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is veel minder werk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt een beetje door "ons kent ons" denk ik.