Begaafdheid of talent is een bijzonder goed ontwikkelde eigenschap van een bepaald persoon. Het woord wordt gebruikt in verband met vele vermogens. Iemand kan bijvoorbeeld talent hebben voor bepaalde schoolvakken of wetenschappen, werkzaamheden, creatieve uitingen (kunst), sociale interactie et cetera.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Begaafdheid

De wetenschap is er nog niet uit in hoeverre dit is aangeboren.
Voor sport is het wel iets duidelijker:
Ik heb van een wetenschapper [professor bewegingsleer] gehoord dat lichaamsbouw, aangeboren, een heleboel te maken heeft met aanleg voor een sport.
Maar als je dat niet ontwikkelt wordt het niks, dat is wel duidelijk.

Welbeschouwd zijn er geen directe aanwijzingen voor het idee van een aangeboren talent als verklaring voor uitzonderlijke prestaties op het gebied van wiskunde, schaken, muziek, vreemde talen, wetenschap, kunsten, enzovoorts.
Uitzonderlijke prestaties gaan altijd samen met een vrijwel even uitzonderlijke mate van oefening en training. http://www.nrc.nl/wetenschap/article1917130.ece/Talent_bestaat_niet

Ik denk dat je omgeving waar je geboren wordt een enorm verschil maakt, maar dan meer of je de gelegenheid krijgt iets van een aangeboren talent te ontwikkelen.
Veel mensen hebben geen flauw idee van de talenten die ze hebben, simpel weg omdat die nooit aan bod zijn gekomen. Zoals met muziek.

Veel goede hardlopers uit Afrika konden zo goed hardlopen omdat ze als kind hele -voor ons enorme - afstanden gewoon hard moesten lopen.

Welke beroemde tennisser was dat, die verschrikkelijk blij was dat hij nooit meer hoefde? Bekende dat ie er altijd een vreselijk hekel aan had gehad. Maar door opvoeding wel moest.........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

geboren denk ik, onwikkeling is wel nodig om iets met je talent te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je wordt wel met talent geboren maar je moet het wel ontwikkelen anders komt het er niet uit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wordt ermee geboren, maar ontwikkelen moet altijd... Ook Mozart moest nog leren, het grootste muziektalent ooit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk een combinatie van beide. Niemand kan alles maar als je niks doet gebeurt er ook niks.