Hoe krijgen we betere geneesmiddelen tegen kanker?

Grote medische doorbraken komen doordat iemand een nieuw soort medicijn op de markt brengt.

Dit is echter risicovol en levert minder op dat een geneesmiddel op de markt brengen dat vrijwel hetzelfde is als andere op de markt.

Hoe kunnen we deze impasse doorbreken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Stimuleren van onderzoek vrij van commercie, i.p.v. onderzoek gericht op de kennisECONOMIE (lees commercie).

Een andere therapie tegen kanker, die commercieel niet interessant is, maar wel goede therapeutische resultaten haalt, zie http://www.immunotherapie.tk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessant onderzoek!

Andere antwoorden (4)

Deze dingen dus niet aan de vrije markt overlaten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo'n impasse kan worden opgelost door fundamenteel onderzoek te subsidiëren.

Fundamenteel onderzoek is onderzoek waarvan de winstkansen ofwel heel klein zijn (omdat het puur om kennis gaat), ofwel heel ver in de toekomst liggen. Zulk onderzoek is dus vanuit puur commercieel oogpunt vaak niet interessant.

Daarom is het een taak van de overheid om instituten te financieren waar zulk fundamenteel onderzoek wél kan worden gedaan. Dat kunnen speciale onderzoeksinstituten zijn, het kunnen ook universiteiten zijn.

Daarom vind ik het zo jammer dat zelfs van universiteiten wordt geëist dat ze vercommercialiseren.

Overigens, fundamenteel onderzoek hoeft niet altijd ergens op gericht te zijn. Door serendipiteit ontdekken we vaak dingen die volkomen onverwacht zijn. Penicilline is slechts één van de voorbeelden - de bacteriedodende werking daarvan werd ontdekt door een combinatie van toeval, puur geluk, en observatievermogen.

Hoe dan ook, de overheid moet fundamenteel onderzoek stimuleren. Zodra uit dat fundamentele onderzoek een hoopvolle nieuwe richting is gekomen, kunnen de commerciële partijen de verdere ontwikkeling overnemen. Op dat moment is namelijk het risico al zodanig gezakt, dat de afweging tussen winstkansen en ontwikkelrisico voor hen wél voordelig uitpakt.
Cryofiel
14 jaar geleden
Door beter onderzoek te doen naar planten in de natuur bv in de regenwouden :
Daar zijn planten te vinden voor bijna elke ziekte .
Maar omdat er daardoor te weinig vediend kan worden . door de industrie . houden zij dat tegen .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorgverzekeraars en overheid laten bepalen wat goede medicijnen zijn om te ontwikkelen.