Bestaat er een "algemene" lijst van commando`s voor honden? Zie verdere uitleg a.u.b.

Ik pas vaak op honden van familie, vrienden en kennissen.
En ik weet dat het nu niet meer mogelijk is om alle commando`s die aangeleerd zijn bij deze honden, te veranderen.

Maar het is n.l. wel verwarrend, om bij de ene of andere hond te moeten zeggen:
(b.v.): Plaats/Mand
Hier/Kom voor
Af/Down
Nee/Foei
Klaar/Genoeg
Vrij/Toe maar
enz.

Zodoende vraag ik me af , of er in de toekomst wellicht een algemene richtlijn zou kunnen komen om commando`s aan puppy`s te leren, zodat ze in elke omgeving tot hun recht kunnen komen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Er is uniformiteit op puppyles, maar mensen wijken daar in later tijd vaak vanaf.

Daarnaast zijn er nog steeds mensen die het volgen van puppycursus overbodig vinden. Ze vinden dat hun hondje geen 'kunstjes' hoeft leren. Of ze hebben al meer honden gehad en weten wel hoe ze een hond moeten opvoeden. (?)
Al die mensen gebruiken dus hun eigen commando's, erger nog hun hond mag alles en commando's horen daar niet bij.

Als je zorgt voor honden van anderen kan je vragen om een lijstje met de broodnodige hondentaal die in dat gezin gangbaar is, zoals je een lijstje aan oma meegeeft als een peuter bij haar mag logeren.
Maar vergeet niet dat een hond die je toespreekt méér op je lichaamstaal let dan op het gesproken woord. Ik heb tenminste nog nooit problemen gehad met honden van anderen. Zorg dat ze naar je kijken, dan kan de rest met handgebaren en verwijzingen. Zelfs met een frons of een stopteken.

Toegevoegd na 12 uur:
Er is trouwens een duidelijk verschil tussen 'af' en 'down'.
Af is het gangbare commando voor liggen. Down komt uit de jacht.

Down is het commando voor de hond om ook de kop op de grond te leggen, zodat hij zo plat mogelijk (dus niet met opgeheven kop) op het veld ligt en geen prooi wordt van het schot.
Veel mensen weten dat niet en gebruiken 'down' in plaats van 'af'.
Misschien om indruk te maken op omstanders?
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus!
HeerVoldemort
9 jaar geleden
+ ik kon de hond van mijn ouders alles laten doen zonder tegen hem te praten: liggen, zit, blijf, kom, omrollen, poot, mand, (stiekem op de bank laten zitten)

Andere antwoorden (1)

Op cursussen voor gehoorzaamheidstraining van honden hebben ze vaak een lijstje met commando's, dus kan je daar eens informeren of er eenheid in de commando's gebracht kan worden.

Ik vond op internet deze site waar weliswaar geen lijstje staat maar wel allerlei ervaringen van mensen met betrekking tot de commando's. Misschien heb je er wat aan. Overigens, als jij tegen die honden in plaats van "Zit!" "Dit!" of iets in die geest roept gaan ze ook zitten hoor want het woord zelf doet er voor hen niet zo toe maar wel jouw houding en jouw toon.