wanneer is men in nederland begonnen met het ophalen van huisvuil?

Ik wil heel graag weten wanneer men in nederland het plan heeft opgevat om huisvuil op te gaan halen. Wat is de geschiedenis van het ophalen, en wanneer onstonden de vuilnismannen?

Is het iets wat al eeuwenlang zo aan de gang is, of is het iets van de afgelopen 100, 150 jaar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de 20e eeuw
Antoni
9 jaar geleden
Ik denk dat de Romeinen dat al deden. Zij hadden een deel van Nederland bezet. Na de ineenstorting van het Romeinse Rijk (rond 500 na Christus) zal de beschaving tijdelijk weer zijn afgenomen. Toen in de Middeleeuwen (500-1500 n. Chr.) regelmatig zeer veel mensen ziek werden, zal men weer hebben besloten om de straten schoner te maken door het ophalen van huisvuil (beter) te regelen.

Het beste antwoord

Volgens de stadsrekening van Antwerpen van 1401 was er al een ambtenaar, genaamd de slykmyder, belast met het schoonhouden van de markten en de bruggen. Ook de inwoners dienen dan regelmatig hun straat schoon te maken, en de derrie naar een terrein buiten de stad te brengen. Midden 15e eeuw wordt het recht om huisvuil op te halen verpacht door de magistraat.

Dus ergens midden 15e eeuw werd dit verplicht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
alleen maar omdat er geen enkel ander antwoord was, en ik dit eigenlijk een slecht antwoord vind, omdat ik vroeg wanneer in NEDERLAND, en NIET over Belgie!!