Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je op je 40e jaar voor het eerst een hypotheek nemen met een tijd van 20 jaar i.p.v. 30 jaar ( aflossen)?

Door omstandigheden moet ik binnen enkele jaren een huis ( appartement, want ik ben maar alleen) kopen.Daar ik teveel verdien voor een huurhuis, en dat bovendien ook duurder is ( want een koophuis " komt naar je toe" , en bij huren betaal je aan de verhuurder en je geld is "weg" ).
De standaard is, is dat mensen een hypotheek nemen voor 30 jaar.Mijn vraag is, kan je op je 40e ( bijv.) een kleine hypotheek nemen ( als je spaargeld hebt) voor de duur van bijv. 20 jaar, zodat je het met je 60e volledig hebt afgelost ( met een hypotheek van rond de 275,- e per maand voor een appartement van e 90 000 waarbij je een deel eigen geld erbij doet) en er niet tot aan je 70e aan vast zit? Of is elke hypotheek 30 jaar?

Ik heb er totaal geen ervaring mee, en vindt het een beetje...een onbekende wereld.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je kunt een kortere looptijd nemen, zeker als je spaargeld hebt.
Je aflossingsdeel in dan navenant groter.
Je kunt veel beter kopen dan huren, de hypotheekrente is fiscaal aftrekbaar (net als de kosten om de hypotheek te verwerven)

Toegevoegd na 7 minuten:
Je kunt ook gerust in 30 jaar aflossen, met inflatie is geld dan niet meer waard wat je er nu voor koopt.
De huizenprijzen zijn nu gunstig EN de hypotheekrente staat laag.
Het is dus een goed moment om te kopen.
Probeer NHG te krijgen, de investereing verdien je terug met een 0.2% lagere rente.
Het onderhoud van de woning is lager dan hypotheek, aflossing en onderhoud.
Dat betaal je verkapt allemaal ook in de huur en die stijgt alleen maar.
Kopen is echt gunstiger maar helaas bemoeilijkt door de strengere regelgeving. Ook de overdrachtbelasting is nu 2 ipv 6 %.