Kan je op je 40e jaar voor het eerst een hypotheek nemen met een tijd van 20 jaar i.p.v. 30 jaar ( aflossen)?

Door omstandigheden moet ik binnen enkele jaren een huis ( appartement, want ik ben maar alleen) kopen.Daar ik teveel verdien voor een huurhuis, en dat bovendien ook duurder is ( want een koophuis " komt naar je toe" , en bij huren betaal je aan de verhuurder en je geld is "weg" ).
De standaard is, is dat mensen een hypotheek nemen voor 30 jaar.Mijn vraag is, kan je op je 40e ( bijv.) een kleine hypotheek nemen ( als je spaargeld hebt) voor de duur van bijv. 20 jaar, zodat je het met je 60e volledig hebt afgelost ( met een hypotheek van rond de 275,- e per maand voor een appartement van e 90 000 waarbij je een deel eigen geld erbij doet) en er niet tot aan je 70e aan vast zit? Of is elke hypotheek 30 jaar?

Ik heb er totaal geen ervaring mee, en vindt het een beetje...een onbekende wereld.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Je kunt een kortere looptijd nemen, zeker als je spaargeld hebt.
Je aflossingsdeel in dan navenant groter.
Je kunt veel beter kopen dan huren, de hypotheekrente is fiscaal aftrekbaar (net als de kosten om de hypotheek te verwerven)

Toegevoegd na 7 minuten:
Je kunt ook gerust in 30 jaar aflossen, met inflatie is geld dan niet meer waard wat je er nu voor koopt.
De huizenprijzen zijn nu gunstig EN de hypotheekrente staat laag.
Het is dus een goed moment om te kopen.
Probeer NHG te krijgen, de investereing verdien je terug met een 0.2% lagere rente.
Het onderhoud van de woning is lager dan hypotheek, aflossing en onderhoud.
Dat betaal je verkapt allemaal ook in de huur en die stijgt alleen maar.
Kopen is echt gunstiger maar helaas bemoeilijkt door de strengere regelgeving. Ook de overdrachtbelasting is nu 2 ipv 6 %.
Vraag wel om een bouwkundig rapport, vraag naar de kosten van de VVE en de servicekosten, laat checken op asbest, dat zijn de voornaamste dingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Geen enkel probleem, je lost dan jaarlijks extra af zodat je op je 60e van je schuld af bent. Ik zou het persoonlijk wel voor de 30 jaar gaan zodat je niet meteen een probleem hebt als de omstandigheden veranderen. 275 per maand is niet veel voor een huis van 90k, maar omdat je niet zegt hoeveel spaargeld er beschikbaar is, kan ik daar geen zinnig woord over zeggen. Maar je moet dan wel iets tussen de 40 of 50 duizend hebben, anders is 275 te laag ingeschat. En alleen een huis kopen vanwege borrelpraatjes vind ik ook niet handig. Vergeet niet dat alle kosten ook voor jou zijn bij een koophuis, bij een huurhuis ligt een groot deel bij de verhuurder. En huizen kunnen ook minder waard worden, dus verdiep je er eerst eens in voordat je je vastlegt.