Ik hoop het niet, en de groei is er ook grotendeels wel uit.
Als we dit land - EN deze wereld - nog een poosje leefbaar en rendabel willen houden, zullen we er aan moeten wennen in de toekomst allemaal een klein stapje terug te doen. Ik denk echter dat we eerst nog wel weer een stukje door zullen schieten - althans enkelen van ons - en dat de schade eerst onherstelbaar moet zijn voor we met een grote klap terugvallen naar het niveau van ettelijke jaren, zoniet decennia, geleden.

Bij het kapitalistisch welvaartsdenken dat we ons allemaal zo eigen hebben gemaakt hoort voortdurende groei, maar die groei MOET een keer stoppen, gewoon door gebrek aan hulpbronnen, en gebrek aan mensen die bijdragen aan het systeem tegenover de mensen die er afhankelijk van zijn. Het hoort allemaal een beetje bij de problemen van het post-industriële tijdperk waar we inzitten en waar nog niemand ervaring mee heeft. Hoe het 'eindigt' (of : zich ontwikkeld) is niet te voorspellen, maar dat we het zo geen tweehonderd jaar meer uitzingen, is inmiddels wel duidelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Laten we hopen van niet. Stilstand is achteruitgang. Laten we er met z'n allen aan werken om er op vooruit te gaan.
14 jaar geleden
Er komen steeds meer voedselbanken. Is dat welvaart?
We houden het niet in stand; we gaan achteruit.

Na de tweede wereld oorlog begon Nederland met opbouwen. We zijn nu over de top geweest. Nu zijn we weer aan het afbouwen.

Garanties en zekerheden die waren opgebouwd worden nu steeds verder afgebouwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zal altijd enigsinds fluctueren, maar uiteindelijk neemt het welvaartsniveau altijd weer meer een meer toe...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat kan het niet... Absoluut niet... Niets in de natuur of in de werkelijkheid is niet aan verandering onderhevig... Het zal omhoog gaan of omlaag, maar het blijft NOOIT hetzelfde als op dit moment...

En ik voorspel je dat het bergafwaarts zal gaan als de olie op is... en dat is heel binnenkort al...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee want 'De grootste ellende komt nog', tenminste volgens macro-econoom Kees de Kort.

De Kort ziet nog geen economisch herstel in 2010 en denkt zelfs dat ook 2011 nog te vroeg is. “Als je kijkt naar economische cycli is de 25 jaar voorspoed die we hebben gehad belachelijk lang geweest. Alles is afgekocht met meer krediet”, stelt hij. Een lager welstandsniveau zal geaccepteerd moeten worden....