Waarom hebben wij zo`n enorme verscheidenheid aan politieke partijen in Nederland?

Vooral als je het vergelijkt met alle andere `grote landen `in deze wereld die het bij een partij per politieke stroming houden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat komt door ons politieke stelsel. In andere landen zoals de Verenigde Staten mag de grootste partij de complete regering leveren. In ons kiesstelsel werkt dat niet zo. Bovendien hebben wij als kiesdrempel 1 zetel: oftewel, iedereen die een zetel heeft, komt in de kamer. In andere landen is dit bijvoorbeeld 10 zetels, de kleinste partijen komen dus niet in de kamer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat we een verwend doorgedraaid volkje zijn wat van gekkigheid niet meer weten wat we moeten doen. Het is triest maar het is niet anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat wij Nederlanders zijn en wij hebben naast Ja en NEE nog veel meer smaken in de politiek... Dus de conservatieven hebben het meestal voor het zeggen in Nederland, tot deze verkiezingen want die zouden wel eens anders kunnen worden, als Wilders wint...

Het is eigen aan de Nederlanders om heel veel partijen te hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt inderdaad aan ons politieke systeem. In Amerika kennen ze bijvoorbeeld het tweepartijenstelsel, waarbij constant sprake is van democraten vs. republikeinen. In Nederland kan met een (relatief) gering aantal kiezers een zetel in de kamer worden verkregen en kan ook een plaats verkregen worden in de regering (hoewel dit niet erg waarschijnlijk zal zijn). Persoonlijk vind ik het een slecht stelsel omdat je allemaal splinterpartijen krijgt met soms de waanzinnigste ideeen (zie bv SGP, PvdD, CU, Trots op NL).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heeft te maken met ons politiek systeem. Als we twee grote partijen hadden die om de beurt een meerderheid haalden dan haalde je het uit je hoofd om op een kleine partij te stemmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zijn een dynamisch en vooral divers volk. Veel behoefte aan verschillende maatschappelijke visies dus.

Dat is overigens een goede zaak.
In de democratie moet iedereen de kans krijgen zijn/haar gedachtegoed - althans, wanneer deze binnen wettelijke kaders valt - politiek vertegenwoordigd te zien.