is er een soort 112 voor dieren noodgevallen?

112 bel je in noodgevallen.

mag je OOK naar 112 bellen als je een noodgeval ziet waar alleen een dier bij betrokken is? je ziet bij voorbeeld een aangereden, maar nog levende hond of kat langs de weg liggen. of je ziet bij voorbeeld een paard of koe die door dierenbeulen mishandeld is.
of je weet van een dier dat ergens in vastzit, waar jijzelf niet het materiaal voor hebt om het dier eruit te bevrijden.

je wilt dan direct aktie ondernemen...maar waar bel je heen?

of is er een soort 112 nummer waar je direct contact krijgt met een dieren ambulance?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (2)

Ja, nummer 144.
http://www.144redeendier.nl/

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor die gevallen bel je dus niet met 112, maar met 144.
bamibal
10 jaar geleden
Voor direct contact met de dichtsbijzijnde dierenambulance bel je het landelijke nr. 0900-0245, zij verbinden je door met de dichtsbijzijnde dierenambulance.
Dit nr bel je o.a. voor aangereden katten of honden.

Bij een mishandeld landbouwhuisdier bel je de politie, die schakelen zo nodig de dierenpolitie in.
De dierenpolitie is helaas ernstig uitgekleed, en niet altijd direct te bereiken.
Ook 144 kan je bellen, dat is lood om oud ijzer, je komt bij de algemene politie terecht.

Veel hangt van de situatie af: bij een landbouwhuisdier dat vast zit probeer je de boer te verwittigen.
Bij andere dieren bel je de brandweer.

Zoals je ziet is er niet een eenduidige oplossing: bij verschillende situaties zijn verschillende instanties betrokken.

Twijfel je, bel dan de politie, die verwijzen je zo nodig door, of handelen de doorverwijzing zelf af.