Hoe richt ik een belangengroep op?

bijv een platform of stichting die de belangen van een bepaalde groep mensen vertegenwoordigt tegenover politiek of bedrijfsleven?

14 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (4)

Begin met genoeg leden te werven die allen het zelfde doel willen nastreven. Dan is de oprichting al heel dichtbij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In je eentje maak je het jezelf wel moeilijker. Je zou bijv. op een forum over het desbetreffende onderwerp kunnen zoeken naar lotgenoten. Er zijn vaak wel mensen/lotgenoten te vinden die ook een belangengroep willen stichten en dan kun je een samenwerking gaan starten. Lanceer daarna een website. Dan begint het echte werk pas echt. Je zult "reclame" moeten maken, leden werven, deskundigen vragen om ondersteuning (bijv. als het om iets medisch gaat een arts om ondersteuning vragen), sponsors zoeken, open dagen houden, lezingen geven etc. Je moet het balletje eerst aan het rollen zien te krijgen en daarna aan het rollen houden. Op deze manier is de Endometriose Stichting ook opgericht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn man heeft ooit een platform opgericht om een weg tegen te houden die in ons mooie uitzicht (weilanden) zou komen.
Hij heeft met meerdere mensen van de wijkvereniging bij de hele buurt briefjes in de buurt gedaan wie hem wilde steunen, heeft handtekeningen verzameld en heeft zich met een paar andere buurtbewoners aangemeld bij de gemeente als spreekbuis voor de wijk.
Resultaat, aanleg weg ging niet door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Belangengroep oprichten en zoekt hiervoor bedrijven en instellingen die handen en voeten geven aan zo’n belangengroep...