Waarom zoerken we vaak oogcontact als we moeten lachen?

Voorbeeld: als we naar een voorstelling kijken die grappig is, zeg standup comedy, en we moeten lachen, zoeken we vaak oogcontact met onze 'buren'. Waarom is dit? is er een verklaring die verder gaat dan alleen 'aangeleerd gedrag' en/of geconditioneerd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Dit gedrag is mij volslagen onbekend...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kijk nooit naar de mensen die naast me zitten als ik moet lachen om een voorstelling.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je op televisie kijkt naar een comedy show, zie je mensen continue naar elkaar kijken als ze moeten lachen...(?)

Antwoorden (1)

Of dit fenomeen wetenschappelijk onderzocht is weet ik niet, maar lachen heeft zeer zeker een sociale functie. Door met elkaar te lachen laten mensen zien dat ze geen kwade bedoelingen hebben; dat elkaars aanwezigheid geaccepteerd wordt; en dat men elkaar sympathiek vindt. Als iemand lacht in z'n eentje komt dat vaak raar over (tenzij de oorzaak duidelijk is; bv. iemand bekijkt een video of leest een stripboek o.i.d.).
Het lijkt mij dat mensen mekaar in dit geval aankijken om bevestiging te krijgen en te geven dat het okee is om op dat moment te lachen, d.w.z. om zelf duidelijk te maken dat je lacht omdat je op dat moment iets grappig vindt en om tegelijk te kijken of de ander ook lacht. Vermoedelijk vertoon je dit gedrag alleen als een partner of goeie bekende naast je zit; als je een volslagen vreemde aankijkt om mee te lachen komt dat een beetje vreemd over. Daarnaast, als je zelf lacht, maar dan merkt dat je buur helemaal niet moet lachen, dan slik je je eigen lach vermoedelijk graag weer in.