Leven we nou voor niets?

ik zie dat in deze maatschappij de meeste mensen zo worden opgevoed dat ze een robot zijn die geld verdient voor het land.
dit zie ik dan ook in kapitalistiese landen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Wij leven niet voor niets, het kost een heleboel geld...

Maar het klopt, wij zijn lijfeigenen en slaven van de maatschappij... Maar het klopt, wij leven voor niets...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat is nou je antwoord? in de aanhef zeg je weleven niet voor niets en in je slotwoord we leven voor niets
Ik snap je niet XiniX
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Feedback
Het is logisch dat je het niet begrijpt, als je niet ontzettend veel boeken van 'De Man Met De Baard' gelezen hebt. Want pad dan pas zie je in dat het leven doelloos is, als er al zoiets als het leven bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap XiniX soms wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@feedback Nou...de man met de baard vond het leven allesbehalve zinloos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@rembem, ik vaak ook wel, maar ik zie ook wel waarom er soms sprake is van cognitieve dissonantie (onbegrip)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij geeft 2 antwoorden omdat de vraag op 2 manieren geïnterpreteerd kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Sherpa: soms is het aan de schrijver, soms aan de lezer, om duidelijkheid te scheppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, dan kunnen we er maar net zo goed metene mee ophouden he ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@XiniX keihard, maar wel de waarheid helaas. @Marleen, we moeten gewoon voor niets het beste zien te maken.. I guess..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, ik zie het gelukkig een ietsiepietsie minder zwart in vooralsnog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
meeste punten voor jou.

Andere antwoorden (19)

De meeste mensen voelen zich geen robots. Ik vind het een denigrerende kwalificatie. Mensen willen graag leven en werken om dit te bereiken. Dat lijkt redelijk natuurlijk en helemaal niet robotachtig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je alleen maar werkt en niet geniet van het leven dan heb je voor niets geleefd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jij bent een communist zo te zien. Die mensen leven wel voor niets, want die krijgen geen beloning voor hun arbeid haha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een gezegde dat luidt: Werk om te leven, leef niet om te werken.

Maar, ik moet je ergens gelijk geven. We worden geleefd door de samenleving. Van iedereen die deel uit maakt van een samenleving wordt verwacht dat hij zijn steentje hieraan bijdraagt, anders hebben ze het al snel over 'die uitkeringtrekker' o.i.d.

Maar om te zeggen dat we nou voor niets leven, vind ik wel heel ver gaan. Gelukkig heeft iedereen een vrije wil. In landen als Nederland heb je ook de vrijheid om deze te uiten. Aan deze vrijheid hangen echter wel (soms verregaande) consequenties. En dat is maar goed ook.

En ja, je betaald geld aan het land. Maar daarvoor krijg je ook een land terug. En in dit land hebben we wat dat betreft niet te klagen. We weten hier dat het geld in ieder geval voor het grootste gedeelte goed besteed wordt, en niet in handen van een dictator o.i.d. komt. De faciliteiten in Nederland zijn uitstekend, en daar betalen we met ze alle aan me. Logisch toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zit een verschil tussen alleen maar werken en een uitkering trekken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goh, en wat voor een verschil! Zo'n 40 uur per week... Ik had het ook niet over alleen maar werken, of alleen maar een uitkering trekken. Ik had het over de bijdrage aan de samenleving, en dat kan op vele manieren...
Je vraag en je uitleg hebben het over twee verschillende dingen. Klopt het dat je bedoelt 'Leven we alleen om te werken?'

In dat geval is het antwoord:

Alleen als je dat zelf wilt. Je werkt om te leven, om eten te kopen, om een dak boven je hoofd te hebben. En alles wat je extra wilt. Als je niets extra's wilt kunnen de meeste mensen het best redden met 2 a 3 dagen per week werken.

Maar, verwacht dan ook niets extra's. Alles wat je meer werkt is je eigen keuze. Je wisselt dan werktijd in voor geld waar je leuke dingen mee kunt doen. Van het kopen van een stoel tot het op vakantie gaan. De maatschappij verplicht je niet om 5 dagen in de week te werken. Wel verplicht de maatschappij (het land) je te betalen/werken voor wat je gebruikt. En dit is terecht. Want als arbeid niets oplevert, werkt niemand en zul je geen eten hebben.

Juist in kapitalistische landen overigens werken mensen voor zichzelf. Ja, een gedeelte van het geld dat ze verdienen wordt in de vorm van belastingen aan het rijk betaald. Maar ook hiervoor krijg je wat terug. Het staat iedereen vrij naar een ander land te verhuizen die minder belasting heft en daar te gaan werken. Maar je zult zien dat je daar dan geen goede wegen hebt, of misschien geen stromend water in je huis. Laat staan allerlei andere dingen die je graag wilt hebben. Dus ook in dit geval betaal je voor datgene wat je wilt hebben.

Als je niets wilt hebben (inclusief eten, drinken en een dak boven je hoeft) hoef je niets. Dus je werkt om die dingen te kunnen kopen en doen die je wilt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is wel zo dat de meeste mensen heel hard werken.De meeste mensen zijn produktiekrachten, ze zijn het middel om het doel:de ekonomische groei te bereiken.De produktie gaat niet uit van de behoeften van de mens maar naar de vraag van de afnemer met geld.
Natuurlijk heeft het kapitalistisch systeem geleid tot een algemene verhoging van de levensstandaard.Maar het is ook de oorzaak van een steeds groter wordende kloof tussen arm en rijk.
Voor de sociale voorzieningen is er hard gestreden Je betaalt premies die ingehouden worden op je loon, die premies kunnen soms wel oplopen tot veertig procent.Het is dus eigenlijk ingehouden loon.
Het is dus waar wat je zegt.Maar je de kan de keuze maken om binnen dit systeem meer aandacht te schenken aan het welzijn van de mensen, en het milieu.Zo weinig mogelijk 'consumeren' en je focus stellen op niet-materiele dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee we leven niet voor niets, maar je moet wel zelf zin geven aan je leven!
Je kunt bijvoorbeeld werk kiezen dat voldoening geeft, zelf werk ik in de zorg en dat werk wordt niet goed betaald, heeft ook geen aanzien, maar ik doe het met heel veel plezier.

Het is maar net hoe belangrijk jij het vindt wat anderen over je denken. Vind je het belangrijk om net zo`n dure auto te hebben als de buren, net zo ver en duur op vakantie te gaan als de mensen om je heen en als je het ook nog belangrijk vindt om merkkleding te hebben, dan zul je heel veel en hard moeten werken en als je dat werk dan niet leuk vindt is dat, zacht gezegd, heel vervelend.

Het is wel belangrijk om veel te leren zodat je meer keuze hebt in het vinden van een leuke baan, maar volg wel altijd je hart!
Dit heb ik mijn kinderen altijd voorgehouden, mijn zoon heeft twee universitaire studie`s afgerond maar koos toch niet voor het grote geld in het bedrijfsleven, hij is met heel veel plezier leraar en daar ben ik trots op!!!
Mijn dochter is net eerstejaars geneeskunde en ik hou haar voor dat zij moet doen waar haar hart ligt en niet wat anderen van haar verwachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Menselijke hebzucht bestaat echt en je moet er wat aan/mee doen, anders gaat 't gloeiend fout. (Oorlog en zo.) Binnen een goed werkend kapitalistisch systeem doen we dat door op een eerlijke manier met elkaar te concurreren. Zo wordt de hebzucht omgezet in "nuttige" dingen als eten, lucifers, hippe kapsels, voetbalstadions, vraag-en-antwoord-websites, etc. etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je leeft om te leven dus probeer er iets moois van te maken. Op de vraag of het leven nut, dat er iets groters is of dat er een hoger doel is, zul je bedrogen uitkomen. Leven is namelijk niets meer dan een chemisch en biologisch proces. Onder de juiste omstandigheden ontstaat leven gewoon zonder dat dit nut heeft of ergens toe dient.

Des te meer redenen om je niet te laten beinvloeden of je leven te laten leiden door een overheid of een kapitalistisch systeem. Natuurlijk is het nodig dat ook jij je steentje bijdraagt indien je gebruik maakt van de voordelen en voorzieningen van je land, maar weeg dit altijd af tegen welke prijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je werkt om te leven, je leeft niet om te werken, zelfs of misschien zelfs juist niet in een kapitalistische maatschappij als de onze ,waar het aantal vrije uren het aantal werkuren behoorlijk overstijgt en er nog heel wat tijd overblijft om zinnig(er) in te vullen, voor zover het werk zelf al niet zinnig is, want er zijn een heleboel banen, hoewel niet alle, die er wel zeker toe doen. Denk aan de mensen werkzaam in de gezondheidszorg, maar ook de mensen die de wereld bijna ongezien draaiende houden ; de vuilnismannen, de plantsoenonderhouders, het winkelpersoneel, onderwijzers....

Bovendien verdien je het geld niet voor het land ; je verdient het voor jezelf. En je staat en stukkie af voor dingen die voor iedereen prettig zijn, zoals de al genoemde vuilnismannen en het onderwijs bijvoorbeeld, maar ook dingen die je wellicht minder direct raken zoals kunst en verenigingen.

Je kritiek - althans zo klinkt het - op kapitalistische landen begrijp ik al helemaal niet, want dat is zo ongeveer het enige systeem waarin ook ruimte is voor mensen die op andere wijze hun leven willen zingeven ; kunstenaars bijvoorbeeld, of mensen die zich helemaal wijden aan vrijwilligerswerk. In landen waar je van opstaan tot slapengaan moet werken om niet te sterven en helemaal geen openbare middelen zijn, niet kapitalistische landen zeg maar, is dat wel even een ander verhaal. Is het veel zinniger "Ik betwijfel dat....

Daarnaast worden in deze contreien mensen niet zozeer opgevoed om als slaaf voor de overheid aan het werk te gaan, maar om te proberen een leuk vak te leren om later op aangename wijze je brood te verdienen, zodat er tijd en geld over blijft voor leuke en belangrijke dingen. Ook dat gevoel begrijp ik dus totaal niet. Of jij hebt iets nog niet helemaal begrepen natuurlijk ;dat kan ook.

Natuurlijk is het kapitalisme niet heilig en niet perfect ; bij mijn weten is geen enkel systeem dat , in die zin, dat er geen systemen zijn waarin helemaal niemand buiten de boot valt en er helemaal geen slachtoffers zijn. Tot op heden is het wel het meest functionele gebleken, al zal het inderdaad ten onder gaan aan zijn eigen succes. De vraag is, uiteraard, wat daarna komt, maar dat is slechts koffiedik kijken.

In de link interessante kost, al moet je het wat libertarische werk wel met wat korrels zout nemen (zoals bijna alle boeken, er staan zeker interessante dingen in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee natuurlijk niet je leeft om te voelen, hoe mooi het leven is, natuurlijk werk je ook om te leven. Maar dat is niet het belangrijkste. Naast werk zijn er ook veel leukere dingen te doen. Om te voelen dat je leeft. Je leeft om zo'n mooi mogelijk een prettige invulling te geven aan jou leven. Geld en kapitalitme is bijzaak. De kunst is om je te redden met wat je hebt. En zoveel mogelijk te genieten vooral de kleine dingen. Dan leef je niet voor niets ,sterker nog dan weet je waarom je leeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Leven we nou voor niets?"

Men is in dit ALLES gekomen,
om IETS te kunnen ervaren,
en daar NIETS voor terug te verlangen;

maar men verlangt niet NIETS,
men wil liever IETS,
en uiteindelijk wil men ALLES...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We leven voor onze kinderen, onze ouders en de mensen om ons heen en ook nog omdat het leven leuk vinden. Zoals Frits Philips zei toen hij 100 werd: Ik vind het niet erg om dood te gaan, maar ik vind het leven nog zo leuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aegis... je ziet waar je naar kijkt.
Ik zou zeggen, verruim je blik. Kijk om je heen. Kijk verder dan je neus lang is. Kijk eens door de dingen heen.

Ik zie juist heel andere dingen in deze maatschappij.
Ik zie steeds meer mensen die bewust een stapje terug doen. Mensen die uit de tredmolen stappen van geld, macht, aanzien. Die meer en meer tijd en energie steken in vriendschappen, gezin, samenleving.

Er is een hoop aan het veranderen. Daarom is het overal zo'n chaos momenteel. Het is net een grote verhuizing.. das ook altijd een bende.. tot je langzaam gesetteld bent.

Dus draai je neus de andere kant op. En WEES de verandering die je wilt zien.

Je zult verrast zijn.. je bent echt niet de enige.

" Natuurlijk zijn er oorlogen
Misdaden en aanslagen
Is er moord en doodslag
Om handel en geld
Er is honger en woede
Ellende en armoe
Er is strijd en terreur
Wraak en geweld

Kijk om je heen

Wij zijn er ook nog
Wij zijn met de meesten
Met mensen die snappen hoe je als vriend
Door de verschillen heen over de grenzen
Elkaar recht in de ogen kunt zien"

De Dijk. " recht in de ogen" van album; later is nu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ik denk het niet hoor.

Ik heb jaren geleefd om te werken. Maar op een dag zag ik dat een leven veel te kort is om alles te willen hebben wat een ander heeft. Dus heb ik gekozen om niet langer slaaf te zijn van mijn eigen leven.

Tegenwoordig werk ik om te leven. Ik werk toevallig in de gezondheidszorg (waarover ik iets zag in een eerder gegeven antwoord) en ook nog parttime; lekker voor 3 dagen waarbij ik op de maandag en vrijdag vrij ben! Dus iedere week een super lang weekend; yoehoe.

Ik ben van mening dat je geweldig kunt leven maar dan moet je wel keuzes maken en niet alles willen in dit leven. Je moet tevreden zijn met de keuzes die je maakt en voor jezelf bepalen hoever je daarin gaat.

Ik ben veel gelukkiger dan vroeger toen ik leefde om te werken en werkte voor mijn grotere auto en groter huis. Dus je kiest er zelf voor dat je wilt leven voor materialisme of voor iets wat je zelf vorm kunt geven.

Het is maar waar je voorkeur naar uitgaat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee natuurlijk niet!
Er is nog zo veel te doen in het leven. Er is nog veel te veel beleven hoor...
Je wil niet weten.

Nee hoor we leven niet voor niets. we leven wel voor iets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ontwaakt verworpene der aarde, ontwaakt verdoemde in hongersfeer, redelijk willen stroomt over deez aarde,en die stroom rijst al meer en meer,wij zijn moe naar anders wil te leven, slaafgeborene ontwaakt ontwaakt. geen plicht waar recht is opegeheven geen plicht keert zij waar recht ontbreekt makkers ten laatste male tot de strijd U geschaard de internationale zal morgen heersen op aard
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We leven om het geheel, het al, beter te maken tot er geen fysiek leven meer nodig is, omdat we de ultieme eenheid bereikt hebben.
Daarbij geloof ik in herkansingen, ook wel reincarnatie genoemd.
Laat ons eigen leven een toonbeeld van vrede en eenvoud zijn. Door aandachtig te luisteren en liefdevol te spreken leveren we een positieve bijdrage aan de transformatie van mensen en maatschappij, en geven we voeding aan het collectief ontwaken dat nodig is om onze beschaving en planeet van de ondergang te redden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het leven is zinloos wanneer je niet realiseert dat je ZELF het leven BENT.

Je hebt geen leven, je kunt het wel beoordelen, willen kwalificeren vanuit dualiteit: goed of slecht.

Je BENT het leven, het leven is wat jij bent (in bewustzijn)