Ethiek als moderator: Wat zijn de ethische regels waar moderators zich aan houden?

Werken als moderator is niet gemakkelijk. Als moderator dien je subjectief te beslissen over bepaalde vragen of antwoorden. Als mens hebben we de bijbel als leidraad tot een ethisch leven. Echter als moderator heb je geen eeuwen oud boek dat verteld wat een terechte vraag of antwoord is.

Moderators zien toe op de ethische zaken van een forum als dit. Welke ethische regels gebruiken ze hiervoor, of worden er louter subjectieve beslissingen genomen door een individu?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ik denk dat de moderatoren relatief objectieve beslissingen nemen in het modereren.

Het lijkt me eenvoudig :

De vraagsteller moet om advies vragen , of de vraag dient ter algemene kennisvermeerdering.

Een vraag die aanzet tot chatten is niet toegestaan evenmin een vraag die de antwoorder in een bepaalde richting stuurt.

Meningsvragen zijn toegestaan indien ze de bovenstaande regels niet overtreden.

Dit zijn objectieve regels. De mooiste vraag voor het hoogste doel zal verwijderd worden als hij niet aan de regels voldoet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hun gezond verstand......!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het geval van extreme uitingen is het werk van de moderator eenvoudig.

Daarbuiten is het zuiver persoonlijke mening van de moderator of iets blijft staan of niet.

Discussie is niet mogelijk dus ben je aan de goden overgeleverd met dit systeem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
modereren is de gulden tussenweg bewandelen. Als iedereen zijn gang kan gaan wordt het een zooitje met als risico dat de site-houder voor onwetttelijke teksten juridisch aangesproken kan worden, maar als hij vanaf de andere kant elk bericht waar maar enige twijfel in zit verwijderd jaagt hij iedereen weg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn algemene richtlijnen die voor iedereen inzichtelijk zijn. Bij twijfel kan men overleggen met andere mode
.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk, ga er vanuit en zie dat de moderatoren in grote lijnen de ethiek volgen zoals die in Nederland bij de meeste mensen ongeveer min of meer is en door de beugel kan, extreme groeperingen buiten beschouwing gelaten (hoewel de christenen en de spirituele ' gelovers' soms wel een streepje voor lijken te hebben, vermoedelijk uit angst voor discussies of lange tenen).
Als leidraad zal de gemiddelde moderator dus gewoon zijn gezond verstand gebruiken, met een kleine voorzichtigheids-marge ingebouwd. De richtlijnen zijn daarnaast natuurlijk een belangrijk houvast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waardevol antwoord. Dit is hoe het zou moeten zijn in mijn ogen. Echter blijkt dit in de praktijk soms heel moeilijk.