Tot hoeveel huizen verder mag je nog de eigenaar buurman noemen ?

En zit er dan nog veschil in op een plein of aan de straat ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
He, ik zat er gister aan te denken om ook een soortgelijke vraag te stellen. "kun je iemand die aan de andere kant van de straat woont nog wel buurman noemen" :-) GV dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja cindy dat is toch een overbuurman . Maar bij mij roepen de mensen die 8 huizen verder wonen nog buurman !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoelde eigenlijk het andere eind van de straat :-) dus inderdaad een aantal huizen verderop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cindy wij zullen wel even de antwoorden afwachten .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo had ik een vriendin die op de markt werkte. Ze noemde elke ander marktverkoper haar collega, terwijl ik vind dat alleen de mensen die bij jouw kraampje werken je collega's zijn.

Het beste antwoord

Ligt er een beetje aan waar je woont. Hier in plattelandsFriesland ben je ‘buurman’ tot een straat of vier verder.
Vergeet niet dat ‘buur’ en ‘buurt’ sterk verwante woorden zijn. Een buurman is oorspronkelijk een ‘medebewoner’. Dus voel je vrij in wie je een buurman noemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor jou antwoord . Groetjes Teun .

Andere antwoorden (10)

Er zijn twee mogelijkheden:
a) alleen de mensen die direct naast je wonen
b) iedereen in dezelfde buurt (=buurtmensen, afgesleten tot buurman/buurvrouw)
itsme
14 jaar geleden
Hangt er vanaf of er een vrouw of een man naast je woont.
In het tweede geval moet je deeze persoon buurvrouw noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een echte buurman/vrouw is ‘aangrenzend’, dus ik denk dat je er maar maximaal twee kan hebben….

(als je in een hoekhuis woont, ligt het misschien iets anders)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een paar blokken en dan is het gebeurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat mij betreft de hele straat, het is belangrijk met iedereen op goede voet te staan, en afentoe een praatje te maken. Tenzij het een vrouw is natuurlijk dan zou ik buurvrouw zeggen. maar dat is ieder voor zich (:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat verschilt een beetje van streek tot streek. In sommige delen van het land en met name in de grote stad is het vaak alleen degene die naast je woont, in sommige dorpen kan het iedereen die redelijk bij je in de 'buurt' woont zijn. En dan heb je ook nog de begrippen achterbuurvrouw en overbuurvrouw.

Daarnaast is het vaak ook een gevoelsmatig dingetje ; als ik het heb over mijn oude (als in : vorige) buurvrouw, bedoel ik nadrukkelijk de dame die drie huizen verderop woonde, en beslist NIET de dame die maar 1 deur verder van me woonde. Daar heb ik eigenlijk maar weinig en al helemaal geen leuk contact gehad, terwijl ik bij mijn ouwe buurvrouw nog steeds regelmatig een bakkie doe.

Het kan dus je naaste buur zijn, of iemand uit de buurt (waar je dan vaak ook nog contact mee moet hebben ; iemand die vijf huizen verderop woont maar die je nooit ziet, zul je niet snel buurvrouw noemen). Enige toelichting is in de praktijk dan ook regelmatig nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken een buitenlander (allochtoon dus) en die noemt mensen uit het land naast zijn geboorteland allemaal buurman of -vrouw. Ik persoonlijk noem alle mensen uit mijn flatblok zo. Je moet het begrip een beetje ruim nemen lijkt me. Als er op 'n andere planeet intelligent leven wordt ontdekt zijn dat onze buren.
14 jaar geleden
In principe is diegene die direct naast je woont (of zit, of staat, enz.) je buurman. Dit houdt niet in dat je andere mensen uit de buurt geen buurman/buurvrouw mag noemen, maar omdat dit tot verwarring gaat leiden, ga je het begrip dan al nader specificeren: de achterbuurman, de buurvrouw van drie huizen verderop, buurman Jansen etc.

Welke mensen je in de buurt 'buurman' wilt noemen is een kwestie van gewoonte en afspraak.

Persoonlijk noem ik de buren bij hun naam als ik ze aanspreek. Als ik over ze spreek tegen iemand die mijn buren niet kent, heb ik het wel eens over de buren. Het begrip buurman/buurvrouw vind ik dus vrij onpersoonlijk. Als iemand uit de buurt mij aanspreekt met 'buurvrouw' betekent dit dat we onbekenden uit de buurt voor elkaar zijn, anders hadden ze mij met mijn naam aangesproken.

Maar als je het over 'de buurman/buurvrouw' hebt, heb je het specifiek over de persoon die het pand naast jou bewoont, anders had je de term nader gespecificeerd (bijv. de buurman van twee huizen verderop).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je elkaar kent en gedag zegt op straat dan mag je elkaar buurman noemen denk ik
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij word zoiets meestal op gevoel gezegd.