Waarom moet je als man wel bewijzen en als vrouw niet?

n.a.v. een andere vraag. In veel culturen moet de man zich bewijzen dan ie een echte vent/kerel is. Bij vrouwen geld dit niet. Een vrouw is gewoon een vrouw :). Waarom is dit. Zelfs nog in deze tijd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (8)

Dit zijn nu eenmaal de ingebakken cultuur regels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je stelling klopt niet.

Ook als vrouw moet je dit vaak, maar op een andere manier. In sommige culturen is het ongesteld worden een overgangsritueel naar het zijn van een 'echte vrouw' maar neem bijvoorbeeld ook de 'coming out' in de kringen van hotemetoten. Een meisje wordt met 16 gelanceerd als huwbare vrouw.

Daarnaast heb je ook het aanbrengen van make-up en dergelijke zo in de puberteit. En als je als vrouw je nooit sexy kleed maar altijd oversized/baggy of niet vrouwelijke kleding koopt zien veel mensen je niet als echte vrouw.

De reden? Het hokjes denken. Als je niet doet wat mensen verwachten dat je moet doen volgens de verschillende rollenpatronen dan ben je dus niet een echt lid van die groep. Dus geen echte man of echte vrouw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat de vraag niet gesteld wordt betekend niet dat het verschil er niet is. Als je mensen vraagt wat nou een 'echte vrouw' is hebben ze daar een heel duidelijk beeld van. Iedereen die daar niet aan voldoet is 'gewoon' een vrouw ipv een echte vrouw, hetzelfde dus als bij mannen.
Misschien heeft het te maken met het volgende: Een vrouw bewijst zich in veel culturen door een kind te baren. Het lijdt geen twijfel wie de moeder van het kind is. Vaderschap is altijd de vraag en dus moet er ander bewijs geleverd worden voor het man-zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het niet met je stelling eens, een vrouw moet zichzelf in heel veel culturen ook bewijzen mooi zijn, gehoorzaam zijn, goede moeder, brave dochter. Het is een andere manier van bewijzen maar daarom nog niet minder moeilijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat je je als vrouw ook moet bewijzen hoor ,zeker als je net een nieuwe baan hebt. Tegenwoordig krijg je geen vast kontract bij een werkgever ,en zal je toch moeten laten zien wat je in huis hebt in dat jaar. Anders vlieg je je er zo uit. Dus ben ik het niet eens dat mannen dat alleen zouden moeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jonge vrouwen zijn veel onzekerder dan jonge mannen, dat heeft er mee te maken dat vrouwen zich op veel meer terreinnen moeten bewijzen dan mannen. Ze moeten mooi zijn, niet te grote borsten hebben, maar ook weer niet te kleine, leuk gekleed zijn, spontaan zijn, assertief zijn, slim zijn, sociaal vaardig zijn, emotioneel zijn, maar weer niet te veel, als het kan ook kinderen kunnen baren en opvoeden en een goede sexpartner te zijn voor de man die alleen maar bier hoeft te kunnen drinken en over auto's en voetbal kunnen praten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Waarom moet je als man wel bewijzen
en als vrouw niet?"

Volgens velen
is deze wereld ‘een mannenwereld’,
en vele mannen vinden dáárom,
dat ‘het mannelijke’,
in deze mannenwereld,
zijn ‘mannelijkheid’ behoort te ‘bewijzen’.

Dit is, omdat velen
(mannen én vrouwen) vinden,
dat een man degene hoort te zijn,
die verantwoording neemt
over dát,
waarvoor hij heeft gekozen;

de man kiest immers zelf een vrouw,
en waarschijnlijk/ uiteindelijk
wil hij van haar ook kinderen.

De man wil dus bewijzen,
dat hij de vrouw kan verzorgen;
en de vrouw is vaak degene,
die graag wil wórden verzorgd;

toch mag men natuurlijk niet vergeten,
dat de vrouw, net zo goed als de man
(of misschien zelfs beter),
een ‘grote draagster’ kan zijn,
van ‘vele lasten’, van ‘grote zorgen’,
en uiteindelijk van ‘de kinderen’;

en om dát te kunnen dragen
(en het liefst zonder te klagen),
behoort een vrouw zichzelf,
volgens velen, dáárin te ‘bewijzen’;

de ‘taken van de vrouwen’ worden,
jammer genoeg, vaak ‘ondergewaardeerd’,
‘vanzelfsprekend’ bevonden, en ‘niet gezien’,
omdat het dus, volgens velen,
een ‘mannenwereld’ is.

Hou er wel rekening mee,
dat er ook vrouwen zijn,
die zoals een man kunnen denken en doen;
en dat er mannen zijn,
die zoals vrouwen kunnen denken en doen;

mogelijk wordt het ooit een ‘vrouwenwereld’...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat mannen houden van uitdagingen.