Hoe kleur ik de wereld een beetje mooier?

" Anne de wereld is niet mooi, maar jij kunt haar een beetje mooier kleuren"

Herman van Veen

Mijn kinderen zijn inmiddels volwassen. Daarmee is voor mij de financiële noodzaak om te werken ( studie kids etc) deels weggevallen. Ik ben dus onlangs parttime gaan werken en ik merk dat ik daar verdraaide lui van wordt.. niks mis mee, voor even.. maar ik zou m'n vrije tijd best wat zinvoller willen en kunnen besteden. Hoe zou ik het best de wereld van de mensen om mij heen, en daarmee dus indirect ook van mijzelf, wat mooier kunnen kleuren? En dan denk ik aan iets in de richting van vrijwilligers werk...maar er is zoooveel op dat gebied.. En misschien zijn er nog wel 100 andere manieren te bedenken? Wie heeft voor mij, en misschien wel voor andere GV leden, een leuk idee, tips, plan, of wil zijn/ haar eigen ervaringen met me delen?

Alvast hartstikke bedankt!

Gee

Toegevoegd na 4 dagen:
Bedankt voor jullie leuke, lieve, grappige en soms heel originele reacties. ERG moeilijk om een keuze te maken! Ik ga nog deze week m'n eerste schreden op het vrijwilligerspad zetten. Daarbij heb ik me vooral de tip van itsme ter harte genomen " Doen waar je goed in bent" Daarom haar reactie als beste antwoord.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Wat je precies kunt doen, kan jij zelf het beste beantwoorden. Maar je moet jezelf dan wel de vraag stellen wat je sterkste kanten zijn: vaak heb je daar ook het meeste plezier in.
Ik ken mensen die helemaal gelukkig zijn omdat ze als vrijwilliger les kunnen geven, dat deden ze eerst als beroep maar nu gaat het als vrijwilliger 1 op 1 en is er opeens een heel andere dimensie aan het 'werk' bijgekomen.
Zoiets heb jij wellicht ook, kijk waar je goed in bent en zoek een plek om die kwaliteit aan een goed doel te geven.
itsme
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik zou zeggen, ga zingen! In een koor b.v.

Zingen geeft zoveel energie. Het is gezellig, het ontspant en je wordt er vrolijk van.

Daarnaast geven de optredens heel veel voldoening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem het kleuren letterlijk en ga schilderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooie+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een leuk idee! + :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plusje nelly
Zet een roze bril op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon een beetje aandacht geven aan mensen die dat kunnen gebruiken.
Ga bijvoorbeeld eens op bezoek bij een alleenstaande oudere man of vrouw die bij je in de straat woont, of geef eens wat extra aandacht aan een langdurig zieke.

"Het zijn de kleine dingen die het doen", ook al een liedtekst, maar o zo waar!!

Iedere dag als ik naar mijn werk fiets kom ik langs het huis van een oudere man. Hij zit de hele dag in zijn fauteuil voor het raam, en zwaait naar langskomende fietsers. Sommige reageren, anderen niet. Ik reageer altijd, sterker nog, ik begin al met zwaaien, heel enthousiast. Of ik steek mijn duim op. En als ik dan zijn brede grijns zie weet ik dat ik zijn dag ook een beetje heb gekleurd. Een klein beetje maar, maar het geeft wel een goed gevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi! 1+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 :)
Er zijn zoveel verschillende dingen die je kunt doen als vrijwilliger.. en ik weet niet wat jouw interesses zijn en wat je leuk vind natuurlijk.

Als ik in jouw situatie zou zitten dan zou ik met verstandelijk gehandicapten gaan werken. Organisaties voor die doelgroep zijn aaaltijd op zoek naar vrijwilligers. Het is ontzettend dankbaar werk en je kunt verschillende dingen doen. Bijvoorbeeld 1 x in de week op visite bij iemand voor dat beetje extra aandacht, wandelen met een vaste client.. of! als je een sport heel leuk vind kun je ook daar vrijwilligerswerk doen. Ik heb 2 jaar vrijwillig zwemlessen en zwemtrainingen verzorgd aan verstandelijk gehandicapte kinderen. Dat was geweldig! Had helaas geen tijd meer door mn schoolwerk, maar dat wil ik ooit nog wel weer oppakken.

Maar ook reguliere sportverenigingen zijn altijd op zoek naar vrijwilligers. Tijdwaarneming, begeleider van kinderen, waar je je ook maar goed bij voelt.
Of iets met ouderen! Diezelfde mogelijkheden zullen er ongetwijfeld ook zijn bij een verzorgingstehuis o.i.d.
Of! misschien heb je wel iets met dieren en kun je als vrijwilliger bij een dierenasiel gaan werken. Dat is ook ontzettend dankbaar werk! Of bij een kinderboerderij ofzo?
Misschien heb je kleinkinderen? Of kinderen in de buurt die je goed kent en kun je wat voor hun basisschool betekenen? Leesmoeder/tante/buurvrouw? Oversteekmoeder?

Ik hoop dat je hierdoor nog wat nieuwe ideeen hebt gekregen. Ik vind het altijd mooi om te horen als mensen vrijwilligerswerk zoeken.. dat zouden meer mensen moeten doen. Wat je ook gaat doen, het is vast nuttig en ik wens je veel succes! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Amnesty heeft een soort emailacties, waarbij je via je email petities ondertekent, waarmee ze mensenrechten-, vrijheids- en vredesactivisten die opgepakt zijn proberen weer vrij te krijgen. Kost weinig tijd en moeite, en je ondersteunt daarmee een heel belangrijke doel.
Zie bron.

En nog een heel andere tip, waar je misschien wel nog nooit aan gedacht hebt:
Elke keer dat je boodschappen doet, kan je ervoor kiezen om de wereld een beetje mooier of juist viezer te maken.

Koop je fair trade, dan krijgen de mensen een fatsoenlijk loon, een eerlijke kans; koop je regulier, dan worden mensen uitgebuit en in sommige gevallen (chocola) werk je zelfs mee aan het in stand houden van slavernij.
Koop je biologisch, dan belast je de natuur niet zo zwaar; koop je regulier, dan help je mee aan de vergiftiging van de grond, en de dieren die in de omgeving leven.
Koop je veganistisch, dan belast je het milieu en de voedselvoorraad van de aarde niet zoveel, en veroorzaak je weinig dierenleed; koop je vlees, vis of zuivel dan veroorzaakt dat dierenleed, en een tekort aan landbouwgrond.
Op deze manier kan je al een bijdrage leveren, door bewust te kijken naar wat je koopt en even stil te staan bij de gevolgen van die producten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrijwilligerswerk in een verzorgingscentrum is een mooie optie. Oudere mensen waarderen een praatje en dergelijke wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigen ervaring:
ik had ook veel tijd over en ben 11 jaar geleden begonnen als vrijwilligster op een dierenbegraafplaats,mijn hobby is tuinieren en las een advertentie van deze begraafplaats.Samen met de eigenaresse houden wij graven bij waar een onderhoud voor is afgesloten.En dat is zo heerlijk werk,in de buitenlucht zijn,een grafje van iemands dierbare diertje netjes verzorgen dat geeft een heerlijk gevoel.Als je van dieren houdt,begrijp je wel waarom ik dit *werk* zo heerlijk vindt.
Een verzorgd grafje,tevreden baasjes,een voldaan gevoel dat óók dieren recht op een waardig plekje hebben.
Nieuwsgierig?..klik op de link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jemig muts wat een bijzondere toepassing van je hobby! mooie site ook. bedankt voor het delen :) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je wel!
Ga vrijwilligers werk doen.
Heel belangrijk is daarbij dat je je zelf in dat werk terugvindt. Daarmee bedoel ik eigenlijk dat ook in je vrijwilligerswerk je goede eigenschappen benut/gebruikt. Ieder mens is ergens goed in. Daardoor doe je het werk met overtuiging en liefde en kom je 's avonds voldaan thuis. Ook nog goed voor je eigenwaarde.