Wat staat er in de telefoonetiquette over handsfree (speak phone) bellen?

Ben zelf nog vrij ouderwets bekend met enige telefoon etiquette .
Maar wat zijn nu de do's and don'ts?
Soms is het fijn/efficiënt als in de ruimte waar ik bel mijn vriend of verwant bv kan meeluisteren als ik de speaker aanzet, MAAR geef dit wel aan voor ik dit instel zodat iemand ook mag/kan weigeren natuurlijk.
Sommigen kunnen zich immers geremd of ongemakkelijk via dit medium gaan voelen.

Enige malen bemerkte ik , ook bij anderen, dit genegeerd wordt en dan hoor je achteraf dat " er iemand in de kamer hele gesprek ook hoorde" ...

Hoe zijn , of zijn hier fatsoensregels voor?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een fatsoensregel is melden dat het gesprek op de speaker staat, aan de telefoongesprekspartner. Overig ben ik er geen fan van als de tegenpartij 'm op de luidspreker zet vanwege de geluidskwaliteit. Het geluid klinkt vaak hol. Als je prive belt op een ongebruikelijk tijdstip: vragen of het gelegen komt. Niet bellen na 22.00 uur tenzij je weet dat de tegenpartij dit niet vervelend vindt. In het weekend niet bellen voor 11.00 uur. Telefoon niet meer dan 2 a 3 keer laten overgaan. Opnemen met begroeting, gevolgd door (bedrijfsnaam en) eigen naam.

De speaker zet je alleen aan als een belanghebbende mee moet luisteren, niet omdat je nodig naar de audicien moet. En het stoort anderen erg als je dat doet, dus alleen op de speaker als iedereen daar ook wat aan heeft die mee kan luisteren,

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100