Wat zijn de oorzaken en de gevolgen van het conflict tussen India en Pakistan?

Ik moet voor school een presentatie geven over het conflict tussen India en Pakistan maar ik kan de oorzaken en gevolgen niet zo goed vinden. Weet iemand een duidelijke site? Of weet iemand de oorzaken en gevolgen van het conflict?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
tijdens de Engelse bezetting van India in de koloniale tijd, zorgde Mahatma Gandhi door zijn geweldloze protest en de beroemde zoutmars ervoor dat de Engelsen vertrokken uit India. Na hun vertrek ontstond er een burgeroorlog tussen de hindoes en de moslims in India. De oplossing voor de burgeroorlog was afscheiden van een deel van India voor de moslims. Dit is Pakistan. In de film Gandhi wordt alles duidelijk uitgelegd hierover.

Antwoorden (1)

Zowel Pakistan als India wil volledige controle over het grondgebied van Kasjmir. Daarnaast hebben de verschillende onafhankelijkheidsbewegingen ook één gezamenlijk belang: ze willen dat er een einde komt aan de heerschappij van India over Kasjmir. Dit belangenconflict bemoeilijkt het sluiten van compromissen.

In 1999 kwam het tot een uitbarsting in de Kargil Oorlog. De oorlog ontstond door grootschalige infiltratie in Indiaas Kasjmir door Pakistaanse Mujahedin. India besloot deze Mujahedin met militair geweld uit Kasjmir te verdrijven en beschuldigde de Pakistaanse overheid van het verlenen van steun aan de infiltranten. Het gevolg hiervan was dat er grootschalige gevechten uitbraken die meer dan duizend levens kostte en 70.000 mensen van hun grondgebied deed vluchten. Een ander gevolg van de Kargil Oorlog was dat India en Pakistan weer op rand van oorlog met elkaar stonden. Alleen dit keer zouden er miljoenen militairen en misschien zelfs nucleaire wapens bij betrokken worden. Dit is uiteindelijk niet gebeurd, omdat Pakistan onder grote internationale druk haar eigen troepen en die van de Mujahedin liet terugtrekken.