Waarom willen mensen het nieuws zien?

Waarom is nieuws zo boeiend? Zo boeiend dat we het het liefst elke dag zien/horen? Zo boeiend dat het ELK UUR van de dag te volgen is. Waarom willen we weten wat er aan de andere kant van de wereld gebeurd wat ons eigen leven toch niet zal beïnvloeden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad. Ik wel eens tijdens vakanties het nieuws een maand niet gevolgd en toch werd mijn leven er niet minder op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ goeie vraag

Het beste antwoord

Omdat het makkelijker wordt, om over de wereld te reizen, wordt de wereld relatief kleiner. Daardoor wordt nieuws, afkomstig vanuit de andere kant van de wereld, ook wat interessanter, ook al is het niet altijd wereldschokkend.

Wat je bij de journaals tegenwoordig wel steeds meer ziet, is veel nieuws feiten, die klein van aard zijn, aan de andere kant van de wereld hebben plaatsgevonden en ons leven inderdaad totaal niet beinvloeden. Ik noem als voorbeeld een item waar onlangs bij het NOS journaal aandacht aan werd besteed; een treinongeluk waar 6 dodelijke slachtoffers te betreuren waren, ergens diep in Rusland. Ik vind het nogal overdreven, om daar op de nationale televisie aandacht aan te besteden. Dan is er denk ik wel ander nieuws, dichter bij huis, dat wellicht interessanter is.

Met de opkomst van programma's als Hart van Nederland van SBS, is vervolgens ingesprongen op de behoefte aan nieuws uit ons land zelf. Kan me voorstellen, dat mensen hier graag naar kijken.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Het nieuws kijken kan verslavend zijn. En wat er aan de andere kant van de wereld gebeurd kan wel degelijk op termijn ook ons eigen leven beïnvloeden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het een excuus geeft je niet bezig te houden met waar het werkelijk om gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het punt is dat in deze global village iets dat aan de andere kant van de wereld gebeurt je leven wél kan beïnvloeden.
Een spanninkje in het verre Oosten, en je betaalt morgen meer aan de benzinepomp. Om maar wat te noemen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou...so what?
AWM
14 jaar geleden
Zo mag ik het horen, Sherpa. Jij en ik liggen daar niet wakker van, maar niet iedereen heeft zo een riant inkomen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoel, wordt het er anders van als je het nieuws volgt?
AWM
14 jaar geleden
In die zin. Nee, je verandert de wereld er niet mee. Maar ook niet van boeken lezen, en andere kennis vergaren. En daar stop ik ook niet mee.
Om op de hoogte te blijven wat er in de wereld gebeurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Precies! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank antwoordman!
Of je gelukkig wordt van het volgen van het nieuws? Nee, dat denk ik niet altijd.
Maar als je absoluut niet op de hoogte bent van nieuwsfeiten die overal ter wereld plaats vinden word je wereldje wel heel erg klein.

Het volgen van het nieuws getuigt ook van interesse in de medemens, en de wereldproblematiek.
Laten we Haïti weer als voorbeeld nemen: Door dit in het nieuws te brengen worden zij weer geholplen.
Stel je voor dat dat ONS in Nederland overkomt. Dan kun je alleen maar hulp krijgen als andere mensen het nieuws volgen en zich voor een ander interesseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vertrouw het nieuws niet. daarom kijk ik er niet graag naar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"All The News That's Fit to Print" was de eerste definitie van Nieuws einde 19de eeuw. Er is weinig veranderd op dat gebied tenzij de snelheid en de hoeveelheid informatie die exponentieel toegenomen zijn.Om een idee te geven : rond de jaren zeventig, tachtig kreeg de redacteur van dienst op een krant vooral zijn info via telex van de grote nieuwsagentschappen als Reuters, AP, EFE, AFP ANP , Belga, DPA enz De verhouding news "IN" tov news "fit to print" lag op 1 per 20. Nu ben ik ervan overtuigd dat die verhouding kan liggen op 1 per 100. Veertig jaar geleden was er praktisch geen info over China en de communistische landen. Nu is het grote probleem de overvloed aan info en de beslissing van "need to know" je kunt een nieuwszender maken met nieuws om de minuut: zeker geen tekort aan items maar in hoeverre relevant of noodzakelijk voor westeuropese burgers? Nieuwsgierig zullen we altijd blijven maar we kunnen de info gewoon niet meer beheersen. Daarom zal er tendens komen naar vulgariserend nieuws en gespecialiseerd nieuws op specifieke domeinen zoals economie, politiek, klimaat etc
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat mensen graag op hoogte willen blijven wat er allemaal gebeurt op het aarde...!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nieuws doet mensen uitkijken,doet mensen nadenken en verrijkt misschien hun portemonnaie....mensen willen eigenlijk liefst zo vlug mogelijk bij het nieuws bijzijn om hun eventueel voordeel te zien
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om er achter te komen wat er allemaal op de wereld gebeurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat jouw leven blijkbaar niet kan beinvloeden.

Door naar het nieuws te kijken weet je wat er voor een deel gebeurt in de wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kijk zelden of nooit naar het nieuws. Als ik wil weten wat er allemaal gebeurt in de wereld hoef ik m'n raam maar open te doen en m'n straat in te kijken! Ik stap liever m'n straatje in om de wereld daar een klein beetje mooier te kleuren... als we dat allemaal deden zou het nieuws op tv ook ineens een stuk vrolijker worden.

ja ja.. idealisten met opgerolde mouwen.. ze bestaan nog :P

Toegevoegd na 14 minuten:
Leuk statement.. maar daar vroeg je natuurlijk niet naar. Je wilde weten waarom mensen WEL kijken. ok... van de positieve kant bekeken.. misschien hebben ze geen raam om in hun eigen straat je te kijken? Van de minder positieve kant bekeken... misschien om zich te verlustigen aan andermans leed? Om hun eigen angsten en onvermogen uitvergroot terug te zien? Om na het nieuws in de kussens te kunnen zakken met nootjes, bier en afstand bediening en te verzuchten.. " wat hebben we t toch goed he schat?"