Waar komt die opgefoktheid bij Marokkanen nou precies vandaan?

Ok deze vraag klinkt misschien discriminerend, maar zo bedoel ik het niet. Ik vraag het me alleen af. Als ik door de stad loop, maak ik het vaak mee. Marokkanen met een kort lontje die graag relletjes willen schoppen. Uiteraard zullen er ook goede Marokkanen zijn, maar waarom juist deze groepering en hoor je dat niet zo veel van andere Moslims in Nederland van niet Marokkaanse afkomst?

Weet jij het antwoord?

/2500

Volgens mij even generaliserend: krijgen ze vaak klappen thuis, hebben ze geen respect voor de nederlandse / westerse cultuur, en word ze dit thuis ook vaak meegegeven. Geen respect voor de softe autoriteit van de politie. Laten veel Nederlanders uit angst over zich heen lopen waardoor ze denken dat ze alles kunnen maken. Mijn conclusie is dat het een erg temperamentvol volkje is die te weinig 'grenzen' ervaren in deze samenleving. En daar kunnen ze niet mee omgaan. En dus krijg je dit gedrag. (Generaliserend dus)

Ik heb die ervaring helemaal niet; in Marokko niet, in Franrkijk niet (maar dat zijn algerijnen) en in Nederland niet en in Amsterdam-Noord niet. Zou het een wisselwerking zijn?

Respect en gelijkwaardigheid (actie=reactie) is heel belangrijk. Discriminatie en vooroordelen zijn helaas nog steeds de orde van de dag. Winkeliers beginnen bijvoorbeeld soms engels te praten tegen iemand met een donkerder uiterlijk, terwijl deze in Nederland uit een Nederlandse moeder geboren is. "marokkanen met een kort lontje". Weet je zeker dat het marokkanen zijn? Er zijn namelijk veel bevolkingsgroepen die ongeveer dezelfde uiterlijke kenmerken hebben. Zelf dacht ik dat onze palestijnse buurman een marokkaan was... Toegevoegd na 1 minuut: Ben het er helemaal mee eens dat de jeugd in het algemeen veel harder overkomt.

De meeste mensen willen graag onderdeel zijn van een bepaalde groep. Daarom zie je vaak dat marokkanen met marokannen optrekken. Dat is natuurlijk ook heel logisch ze hebben veel dingen met elkaar gemeen. Als jij in een groep komt waar een bepaalde sfeer heerst bijvoorbeeld: - je moet jezelf vaak bewijzen tegenover je vrienden - iedereen is tegen ons, we zijn niet gewenst - door een aggresieve houding voelen we ons veilig Dan ga je daar zelf ook langzaam in mee. Ik zie dit soort gedrag vaak bij bepaalde groepen, dat zijn soms marokkanen maar soms ook aso nederlanders (tokkies/hooligans). Het valt me trouwens ook op dat dit niet een mannending is, sommige groepen bestaan uit mannen en vrouwen waarbij de vrouwen net zo hard meedoen. Dan is een vrouw aankijken soms al genoeg voor een opgefokte reactie. Ik denk trouwens dat als er in Wijk A een groep marokkanen is met een opgefokte houding, dat de groep marokkanen in Wijk B deze houding makkelijk kan overnemen. Omdat het lijkt of de groep uit Wijk A meer "streetcredit" heeft (iedereen is bang voor ze niemand zal ze iets aandoen, dat willen wij ook...)

Ik zie geen verschillen met Nederlanders. Ook in Nederland zijn er jongeren die de beest uit hangen. Alleen, als Marokkanen dat doen, vallen ze qua uiterlijk als groep meer op en hebben zij een ander temperament. Veel Hollandse ouders hebben geen vat op hun, vooral puberende, kinderen en voor Marokkaanse ouders geldt dit nog sterker. "Hoe voed je je kind op" is voor veel ouders de vraag en dat geldt zeker voor ouders die hun kind, in een voor hen vreemde cultuur, moeten opvoeden. Trouwens, je kunt niet iedereen over dezelfde kam scheren en relgedrag heeft niets te maken met het Moslim zijn.

Het aantrekken van een slachtoffer rol is gewoon heel verleidelijk. De hele wereld is tegen mij, omdat ik Marokkaan ben, omdat ik zus ben omdat ik zo ben. Maar ondertussen geen enkele moeite doen om de problemen die zij ondervinden goed te analyseren en te bekijken waar zij zelf aandeel hebben en hoe te veranderen. Toegevoegd na 12 minuten: Neemt niet weg dat er vooroordelen zijn en er soms gediscrimineerd wordt. Ook dat de goede leiden onder de slechter. Aan de andere kant worden zij qua banen en functies positief gediscrimineerd. Denk maar aan het percentage ambtenaren wat allochtoon moet zijn, de zoektocht om een allochtone korpschef te vinden enzovoorts.

Het is een uitnodiging aan iedereen die er kennelijk niet met voldoende Licht en Liefde "overheen" kan schijnen. Dat is er wat er nodig is en gevraagt wordt. Goede voorbeelden.maar in plaats van dat kruipt men liever in een slachtofferpositie.en dan heb ik het over al degenen die liever zichzelf onwetend houd, dan het licht erover te laten schijnen. Wat houdt Wat in stand? Ik zie in de verharding (die enkel en alleen projecties zijn), een hele grote les die neergezet wordt in de vorm van een uitnodiging tot verandering en ombuiging van dit soort gedrag. Een spiegel.Een les, een verandering die gevraagd wordt van een ieder die zich zelf nog niet Lief genoeg heeft. Hoe verhard zijn we zelf niet geworden tegen deze "verharding", waar wij zo tegen zijn, en is het in feite niet een grote spiegel die ons voorgehouden wordt? Alles maar dan ook alles staat in verbinding met elkaar. Wat zou er gebeuren als er een hele grote wolk van Liefde over dit land zou waren die aangeboden wordt door een ieder die die Liefde in zichzelf ontdekt en neergezet heeft... Wat zou er dan gebeuren met die verharde en opgefokte medemens....Die zal zich erin opgenomen voelen en zal uitgenodigt worden de "zachtheid" terug vinden in eigen ziel. We zijn elkaars Opvoeders. Op(waarts)voeders. In het klein in gezinnen (ja, ook gewoon in Nederlandse) zie je het ook gebeuren.Die kinderen voeden hun ouders op, om hun te leren kijken waar zij moeten kijken. De wereld is een afspiegeling van jezelf. Eigenlijk is het een grote golf van Liefde die over ons is gekomen in de vorm van "verharding en opgefoktheid"die dringend vraagt om verandering van de zogenaamd liefdevolle medemens. Als er geen gat zou zitten in iemand die enkel en alleen maar bedoelt is als uitnodiging tot herstel, dan zal er ook niemand op die persoons weg komen om het gat te laten zien, want dan is er geen gat.(de ene heeft nooit last, de andere vaak en altijd) Wat ik schrijf zal niet iedereen zomaar kunnen begrijpen, dat weet ik nu al, en ik bereid mij voor op de minnen waar ik niet bang voor ben, want zal deze alleen maar gebruiken als "toetsing" om te zien hoe bewust men van zichzelf is op GV.Altijd maar weer die aanpassingen proberen te vinden buiten onszelf...en ondertussen niets willen veranderen in ons zelf.... p.s ik spreek niet alleen maar over een bepaalde groep, dit gaat over iedereen.als deze groep er toevallig (wat is toevallig) uit springt, zijn zij waarschijnlijk de grootste opvoeders.

Ik denk dat het te maken heeft met zich superieur voelen, in verband met hun geloof. De islam wil zich graag vestigen over heel europa, en daardoor voelen ze zich vaak meer en durven ze meer. Uiteindelijk is het een gebrek aan respect en opvoeding.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100