Hoe heet de baan: Bij bejaarde mensen op bezoek gaan?

Het bestaat als vrijwilligerswerk
Het is om de vergrijzing tegen te gaan
Gewoon op visite gaan en een praatje maken
bij eenzame oude mensen, zodat ze weer een beetje opleven

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen idee hoe het heet maar het is heel goed om te doen! :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door bejaarden te bezoeken ga je de vergrijzing niet tegen. Dit ter informatie. Ik denk dat je het sociaal werker zou kunnen noemen, of welzijnswerker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoek eerst maar eens op wat vergrijzing is.

Het beste antwoord

Bij bejaarde mensen op bezoek gaan is geen baan en je gaat ook de vergrijzing niet tegen.

Wat jij beschrijft is wat ik elke week doe. Het heet vrijwilligerswerk en in mijn geval schenk ik daar een kopje koffie bij met een koekje en praat ik met mensen van ver in de tachtig tot dik in de negentig. De ene is (bijna) doof en de andere is dementerend, de derde zit in een rolstol en de vierde in een scootmobiel, ter illustratie. Net als jongere mensen zijn bejaarden er in allerlei variaties. "Mijn oudste bejaarde" is een tijdje geleden overleden, zij was 102 jaar.

Zolang jij bedoelt wat je in je toelichting omschrijft als : "Gewoon op visite gaan en een praatje maken bij eenzame oude mensen, zodat ze weer een beetje opleven." , dan praten we echt niet over een baan, maar veeleer over een 'vriendelijke buur'.

Wat wel bestond, dat is een BAC: de "Buurt Activerings Coach", echter deze functie heeft begin 2011 het leven gelaten door bezuinigingen en was bovendien niet voor bejaarde buurtbewoners, maar voor in eerste instantie alleen thuis zittende werkelozen, die geactiveerd moesten worden om vrijwilligerswerk te gaan doen voor bejaarden bijvoorbeeld : de cirkel was weer rond!

De BAC was een betaalde baan die weggesaneerd is. De invulling van die baan was niet te vergelijken met eerder door anderen genoemde banen als "welzijnswerkers" of "sociaal (=maatschappelijk) werker" of "gezelschapsdame of -heer".

Antwoord
Dit werk "even op visite gaan en een praatje maken" bestaat niet in een reguliere, betaalde, baan. Wel kun je dit als vrijwilliger gaan doen, er is zeer veel vraag naar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor het inzicht wat ik nu heb door jou antwoord ;)

Andere antwoorden (3)

Ik ken deze functie als Bejaardenbezoeker of Ouderenbezoeker.

Ik heb dit werk ook wel eens zien omschrijven als Gezelschapsdame of -heer voor Bejaarden (of voor Ouderen).

Cryofiel
11 jaar geleden
Door bejaarden te bezoeken ga je de vergrijzing niet tegen. Dit ter informatie. Ik denk dat je het sociaal werker zou kunnen noemen, of welzijnswerker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij noemen dat bezoekrelatie.