Zijn mannen gemiddeld genomen 'vatbaarder' voor fanatisme dan vrouwen?

Kijkend naar geloof, oorlog, geweld of het streven naar rijkdom, krijg ik wel eens die indruk. Vrouwen lijken gemiddeld meer 'mee te bewegen' en de harmonie op te zoeken en mannen lijken gemiddeld meer voor fanatisme en polarisering te gaan. Is dat alleen een indruk of is daar ook bewijs voor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuke vraag!

Het beste antwoord

Ja, dat geloof ik zeker. Vrouwen zijn veel minder gevoelig daarvoor doordat ze eerder aan andere, voor hen belangrijker, "zaken" zoals mensen/ familie en de gevolgen van geweld of een oorlog denken i.p.v. mannen die meer hun trots en eer willen verdedigen dan op voorhand aan de gevolgen van die strijd te denken.

Of het alleen een indruk is? Dat denk ik niet, het lijkt me dat je naar de geschiedenis kan kijken, dan weet je genoeg, zou ik zeggen.

Toegevoegd na 14 uur:
Al tijdens de WOII is er sprake van vrouwen die ook "het leger" in willen. Echter de "Overheid" in Londen denkt aan een klein ongewapend (vrijwillig) vrouwen(hulp)korps.
In Engeland (WRNS) en de V.S. (WAVES) maken vrouwen al onderdeel uit van het leger. Zij zijn het voorbeeld voor de op te richten Nederlandse vrouwenkorpsen.
----------------------------------
(zie bron:)
"De in Londen opgerichte Bond van Nederlandse Vrouwen in Groot-Britannië neemt het initiatief om een vrijwillig vrouwelijk hulpkorps op te richten. Er worden rangenstelsels ingevoerd en op 25 april 1944 is het Vrouwen Hulp Korps een feit en maakt deel uit van de Koninklijke Landmacht (KL).

Het zuiden van Nederland wordt in de herfst van 1944 bevrijd, Nederland boven de grote rivieren pas in mei 1945. Daarom vindt de opleiding voor de jonge vrouwen die zich al in 1944 aanmelden, voorlopig nog plaats in Engeland. Nog voor de eerste VHK’sters een half jaar later vanuit Engeland in Oostende aan wal gaan, wordt er nóg een vrouwenkorps opgericht: De Marine Vrouwen Afdeling, al gauw de MARVA genoemd."
--------------------------------
Deze gegevens, uit de jaren '40 van de vorige eeuw, zijn af te zetten tegen de nieuwste geschiedenis: wat is er over van deze VHK (vrouwelijk hulp korpsen) ?

(bron:)
"Het VHK wordt in 1951 opgeheven om plaats te maken voor het Korps Militairen Vrouwen Afdeling (MILVA). Op 1 januari 1982 is er geen plaats meer voor aparte vrouwenkorpsen als gevolg van het Verdrag van New York, dat bepaalt dat vrouwen gerechtigd zijn op gelijke voet met mannen een overheidsambt te bekleden. Op dit moment maken vrouwen iets meer dan tien procent deel uit van het personeelsbestand van Defensie, waaronder de minister.
Maar of ze echt geaccepteerd zijn?"
----------------------------------
Natuurlijk is het zo dat er altijd ( zeg nooit: nooit ) ook vrouwen zullen die wél willen vechten/strijden al dan niet in een leger, maar het ging om "gemiddeld" en 10% van het personeelsbestand van Defensie, inclusief de Minister!
10% dus...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Het is denken en geloven maar zeker weten niet. Geen antwoord dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja sinds de pil er is zijn er ook gewoon vrouwelijke soldaten, vroeger was het gewoon lastig om even je borstgevoedde baby, je peuter, kleuter en oudere kinderen maandenlang thuis te laten en een potje oorlog te gaan voeren.
ronron1212
11 jaar geleden
Ja moet er niet aandenken dat er geen soldaten wareb geweest om ons te bevrijden en ook in andere landen ook heden ten dagen nog proberen vrede te brengen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Nee, Frans. Of nee, Engels. Of nee, Spaans. Of nee, Noors. Of nee, Latijn. ...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom denk jij in vredesnaam uit een paar woorden te halen voor wie ik wel of geen respect heb? Wat jij doet is pas respectloos. Met mijn voorbeeld had ik eigenlijk meer iets uit de oertijd in gedachten, een potje oorlog voeren met andere stammen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verder zijn dit inderdaad reacties, geen antwoorden.
amigo
11 jaar geleden
Jullie zijn nu aan het chatten. Dat is niet de bedoeling. Beperk de reacties aub tot de vraag of het antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ronron: Wanneer je de geschiedenis niet als bewijs wilt zien? Al tijdens de WOII is er sprake van vrouwen die ook "het leger" in willen. Echter de "Overheid" in Londen denkt aan een klein ongewapend (vrijwillig) vrouwen(hulp)korps.
In Engeland (WRNS) en de V.S. (WAVES) maken vrouwen al onderdeel uit van het leger. Zij zijn het voorbeeld voor de op te richten Nederlandse vrouwenkorpsen.
----------------------------------
(zie bron:)
"De in Londen opgerichte Bond van Nederlandse Vrouwen in Groot-Britannië neemt het initiatief om een vrijwillig vrouwelijk hulpkorps op te richten. Er worden rangenstelsels ingevoerd en op 25 april 1944 is het Vrouwen Hulp Korps een feit en maakt deel uit van de Koninklijke Landmacht (KL). Het zuiden van Nederland wordt in de herfst van 1944 bevrijd, Nederland boven de grote rivieren pas in mei 1945. Daarom vindt de opleiding voor de jonge vrouwen die zich al in 1944 aanmelden, voorlopig nog plaats in Engeland. Nog voor de eerste VHK’sters een half jaar later vanuit Engeland in Oostende aan wal gaan, wordt er nóg een vrouwenkorps opgericht: De Marine Vrouwen Afdeling, al gauw de MARVA genoemd."
--------------------------------
Deze gegevens, uit de jaren '40 van de vorige eeuw, zijn af te zetten tegen de nieuwste geschiedenis: wat is er over van deze VHK (vrouwelijk hulp korpsen) ? (bron:)
"Het VHK wordt in 1951 opgeheven om plaats te maken voor het Korps Militairen Vrouwen Afdeling (MILVA). Op 1 januari 1982 is er geen plaats meer voor aparte vrouwenkorpsen als gevolg van het Verdrag van New York, dat bepaalt dat vrouwen gerechtigd zijn op gelijke voet met mannen een overheidsambt te bekleden. Op dit moment maken vrouwen iets meer dan tien procent deel uit van het personeelsbestand van Defensie, waaronder de minister.
Maar of ze echt geaccepteerd zijn?"
----------------------------------
Natuurlijk is het zo dat er altijd ( zeg nooit: nooit... ) ook vrouwen zullen die wél willen vechten/strijden al dan niet in een leger, maar het ging om "gemiddeld". http://www.geschiedenis24.nl/andere-tijden/afleveringen/2012-2013/Vrouwen-ten-strijde.html
ronron1212
11 jaar geleden
Jodokus met je anvulling naderhand en dan nu mijn aanspreken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ronron: was niet de bedoeling. Zo was ik mijn reactie aan jou begonnen, er kwamen allerlei andere reacties tussendoor, ik maakte er een toevoeging/aanvulling op mijn antwoord van, kortom : misverstand! Niet meer bedoeld om jou rechtstreeks aan te spreken! Sorry.
ronron1212
11 jaar geleden
Beste Jodokus door je aanvullingen laat je duidelijk zien dat het niets met mannen of wel vrouwen te maken heeft en dus bij beide sexe voorkomt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ronron, wat ik met mijn aanvulling (met bron) laat zien, is dat er natuurlijk vrouwen zijn die WEL vechten en gevoelig zijn voor bepaalde argumenten, maar afgezien van een Rote Armee Fraktion ( 1970-1998 = lang geleden ) en meer recent Tanja Nijmeijer, zijn er niet veel vrouwen die 't leger in gaan, zoals in mijn antwoord staat : 10%.
Dus in antwoord op jouw reactie: zeg nooit : nooit! maar 10% is natuurlijk heel weinig
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er ging iets mis. Dus in antwoord op jouw reactie: zeg nooit : nooit! maar 10% is natuurlijk heel weinig qua gemiddelde, en daar gaat de vraag over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind 10% in de jaren 40/50 enorm veel! Enig idee hoeveel vrouwen er toen werkten?
ronron1212
11 jaar geleden
Pelle de amerikaanse oorlogsindustrie werd in de tweede wereldoorlog bijna geheel gedraaid door vrouwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja de mannen waren bezig met het uitvoeren... verder weet ik nog niet of dat ook vrouwen waren met borstgevoedde baby's of gewoon jonge vrouwen op zoek naar werk terwijl hun mannelijke leeftijdsgenoten aan het vechten waren?
ronron1212
11 jaar geleden
Tweede Wereldoorlog Feiten - De Vrouwelijke Hand
Eén van de meest indrukwekkende feiten uit de Tweede Wereldoorlog is het enorme aantal vrouwen dat over de hele wereld in fabrieken werkte. Terwijl veel vrouwen op het Europese vasteland zich in de verzetsstrijd mengden, werkten vrouwen in landen als Engeland en Amerika hard om de benodigde vliegtuigen, tanks, schepen en wapens te vervaardigen om de oorlog te kunnen winnen. Bea was bijvoorbeeld een Amerikaanse vrouw die de distributie van de onderdelen voor de F4U1 Corsair regelde, een vliegtuig dat bekend stond om zijn hoge duurzaamheid en het gemak waarmee het vliegtuig in gevechtssituaties kon worden gemanoeuvreerd. Terwijl vaders, broers en echtgenoten over de hele wereld strijd leverden, offerden ook de vrouwen hun beschikbare tijd op. In Amerika ging bijvoorbeeld een ongekend groot aantal vrouwen in de fabrieken werken:
•In 1944 verdienden vrouwelijke arbeiders een wekelijks salaris van $32.21, terwijl bedreven mannelijke arbeiders $54.65 per week verdienden.
• Van 1940 tot 1945 groeide het aantal vrouwen op de arbeidsmarkt met 50%.
• Van 1940 tot 1945 groeide het aantal vrouwelijke werknemers in de defensie-industrie met 462%.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vraag me ook af, of het minder 'fanatiek' zijn van vrouwen te maken heeft met de kansen die vrouwen gemiddeld genomen in de maatschappij krijgen. Dus als vrouwen en mannen al langer 'gelijkwaardig' waren opgevoed, waren ze misschien in fanatisme-graad ook wel gelijkwaardiger. Ik vraag me ook af of daar onderzoek naar gedaan is. In Israel gaan b.v. ook de meiden verplicht in dienst en worden voor vol aangezien in de strijdmacht. Zijn ze daar minder fanatiek dan de mannen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet alleen in de V.S. en Engeland, maar ook in Rusland (toenmalige U.S.S.R., dat dus vele malen groter was), waren vroeger vrouwen in fabrieken aan het werk, bij gebrek aan arbeidskrachten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle, zie mijn antwoord en specifieker de bron, 10% slaat op de periode van uitzending van dit onderwerp (11.11.2012), met andere woorden NIET 1940-1945, maar NU : 10%.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stippel: daar heb je zeker een punt, vrouwen worden nog steeds onderbetaald en ondergewaardeerd vaak.

Ik weet niet hoe het met kleine kinderen is nu, maar speelgoed is al zo veelzeggend, typerend! Klopt wat je zegt, mannen en vrouwen gaan allemaal in dienst in Israël, maar vrouwen 2 jaar en mannen 3 jaar, wat zou de reden hiervan zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie nog steeds niet in wat al je voorbeelden te maken hebben met fanatisme....meer met het wel of niet nodig hebben van werk denk ik zo. Als je werk nodig hebt weiger je niet maar maandenlang van huis kan gewoon niet als er kleine kinderen thuis lopen.
ronron1212
11 jaar geleden
Net als nu waren er toen meer als nu opa's en oma's.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zozo, het is een hele discussie geworden!

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat je wel in algemene zin gelijk hebt en dat het antwoord van Jodokus52 wel een goede richting geeft. Maar... vergis je niet... vrouwen kunnen ook even fanantiek zijn in vergelijking met mannen en in sommige omstandigheden zelfs fanatieker. Wat dacht je van de bekende (?) Ulrike Meinhof. Maar ook - ik schrijf het met schroom, omdat ze in onze Nederlandse ogen zelfs heldhaftig was - Hannie Schaft (het "Meisje met het Rode Haar" die in WO II een verzetstrijdster was en die aan het einde van de oorlog werd gefusilleerd. Of wat denk je van Tanja Nijmeijer die zich bij de FARC heeft aangesloten.

Recent heeft een Leidse hoogleraar een boek geschreven over 10 "Gevaarlijke Vrouwen". Ze heeft Beatrice de Graaf en hieronder staat een link naar een interview met haar.

Maar... mogelijk heb je dat boek al gelezen of deze informatie bekeken.