Wat is het verschil tussen de ideale partner om mee samen te leven en de ideale partner om je mee voort te planten?

Toegevoegd na 23 uur:
Toelichting:

Ik heb vaak de indruk dat veel mensen afgaan op hun fysieke reactie op een potentiële partner, evolutionair gezien geschikt om mee voort te planten.

Met andere woorden, ik denk dat mensen vaak verliefd worden op een geschikte voortplantingspartner, vervolgens zich niet afvragen of het ook een geschikte partner is om mee samen te leven en dan na verloop van tijd met de gebakken peren zitten.

Verder denk ik dat een goede partner om mee te leven vaak geen slechte partner zal zijn om je mee voort te planten.

14 jaar geleden
1.7K
AWM
14 jaar geleden
Kanarie? Echt waar?
rose
14 jaar geleden
Beswel...

Antwoorden (10)

Hun adressen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Buitengewoon scherp +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
rose
14 jaar geleden
Niet slecht, antwoordman, 4 plusjes voor zo'n niet-inhoudelijk antwoord. Ze kunnen natuurlijk ook samenvallen, dan zit je er toch (scherp) naast.
AWM
14 jaar geleden
Het kán samenvallen, dan heb je ongelofelijk veel mazzel. Ik heb wel eens gehoord dat dit voor kan komen.
Voor mij dat dezelfde, hoe ouderwets dan ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben specifiek geschapen voor alleen voortplanting. kan niet tegen het vrouwelijk gezeur aan mijn hoofd.

Toegevoegd na 3 minuten:
dat is dus het grote verschil. Binding geeft spanning.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen. De ideale partner om je mee voort te planten is ook een goede vader voor je kinderen en een trouwe huisgenoot. Voor mij zijn ze in elk geval hoe dan ook 1 en dezelfde persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben de ideale partner om je mee voort te planten, ga je maar lekker met iemand anders samenleven :p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de voortplanting tellen andere kenmerken dan bij kunnen samenwonen.
Of je met iemand kan samenwonen is afhankelijk van of hij echt bij jou past, je moet elkaar stimuleren, gelukkiger maken.
Of iemand geschikt is om je mee voort te planten is veel meer afhankelijk van lichamelijke gezondheid, geestelijke gezondheid (sommige mentale afwijkingen zijn erfelijk).Wat algemeen aanvaarde kenmerken zijn voor een goede partner (een mooie partner), zijn over het algemeen voortplantings gerichte kenmerken.

Deze twee kunnen wel samenvallen maar dat hoeft niet.

Toegevoegd na 13 uur:
Daarnaast kan de geschiktste partner voor samenwonen wel van hetzelfde geslacht zijn maar dat lijkt mij bij de voortplanting toch niet echt handig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ideale partner om mee samen te leven is tegelijk ook de ideale partner om mee voort te planten, de een omvat de andere en de andere omvat de ene...

Wil je idealiter voortplanten met iemand dan houdt dat meteen in dat je samen wil wonen idealiter met die persoon... Dat is gewoon zo... Totale toewijding aan elkaar dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beperkte visie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus ideaal staat gelijk aan totale toewijding aan elkaar?
Het lijkt me dat je ideale partner zowel om mee samen te wonen is als om je mee voort te planten. Anders zou die partner niet ideaal zijn.

Hiernaast is een kind wat ontstaat tussen jouw en je partner altijd ideaal. En die is ook precies wat de wereld en jij en je partner nodig hebben.

Er is geen enkel verschil.

Ik hoop niet dat je denk in lijstjes en punten van wat een ideale partner zou moeten zijn.
Ideaal is ideaal, daarmee is elk puntje op je lijst vervuld. Zonder dat het zelfs een puntje was op die lijst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beperkte visie. Ik woon metr een man samen. Ideaal. Maar het voortplanten tis niet gelukt. Niet erg, maar daar gaat het niet om. Het is een rare vraag en daardoor wordt je gedwongen een raar antwoord te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet iedereen heeft de ideale man gevonden. Maar als jij geen kinderen wilt is hij wel weer ideaal.
Allereerst geloof ik niet in de ideale partner of in het woord ideaal op zich. Maar dat terzijde.

Mijn partner kan voor mij absoluut goed en geschikt zijn, maar niet ideaal. Dit betekent niet dat we het niet geweldig en fijn kunnen hebben samen, op het 'ideale' af.

Het feit dat mijn partner voor mij goed en geschikt is, betekent in mijn ogen niet dat hij ook 'ideaal' is om je mee voort te planten. Bij voortplanting, dus het opvoeden van kinderen, kunnen hele andere idealen gaan spelen die bij samenwonen geen of een minder belangrijke rol spelen.

Ideaal samenleven betekent voor mij twee mensen die in liefde, harmonie, ruimte, respect, begrip, vertrouwen en saamhorigheid bij elkaar passen. Op dat moment is de relatie 'ideaal', voor mij persoonlijk.

Wil mijn partner geen kinderen of kan hij geen kinderen krijgen, of zou ik een vriendin hebben.. wat blijft er dan over van de ideale situatie in het kader van voortplanting? Moet ik dan op zoek naar een andere partner, eentje die wel geschikt is om mee voort te planten maar misschien minder geschikt om mee samen te leven?

Soms valt alles samen, maar met het woord ideaal kan ik nog steeds niet veel ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt allemaal zo simpel, dat ideale leven met een partner, niets is minder waar, mooi omschreven+1
rose
14 jaar geleden
Niet in het woord ideaal geloven... da's nieuw voor mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel Ed ;) @Rose: Ideaal is een woord wat wij mensen zelf verzonnen hebben en wat een uitdrukking geeft aan iets waar we graag vast in willen geloven. Ik geloof echter dat het relatief is, wat niet betekent dat er op bepaalde momenten geen ideale omstandigheden kunnen zijn. Maar nooit altijd en overal, of voortdurend. Dit is in mijn ogen een illusie. Alles verandert en de mens nog wel het meest, wat nu ideaal is kan morgen verre van ideaal zijn. Daartussen is het goed, prettig etc. en dat is meer dan voldoende :)
rose
14 jaar geleden
Weet je nog een paar woorden die wij mensen niet zelf verzonnen hebben, Marita?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@rose: ik neem aan dat je bedoelt, WEL zelf verzonnen? Goed en slecht bijvoorbeeld, of als ik me op glad ijs begeef; de hemel en de hel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ideaal is niet meer dan een momentopnamen, er voor en er na is het anders.
rose
14 jaar geleden
Nee Marite, ik bedoel NIET zelf verzonnen. Weet je nog een woord dat we NIET zelf hebben verzonnen?
Ervan uitgaande dat iedereen graag mooie, sterke intelligente nakomelingen op de wereld wil zetten heeft de ideale partner om je mee voort te planten al deze eigenschappen gecombineerd in zich.
Helaas bestaan er van dit soort uitzonderlijke individuen niet zo heel veel.

De ideale partner om mee samen te leven is diegene bij wie je je fijn voelt, op je gemak voelt; dat is degene die je wil troosten als je verdriet hebt, die je opvangt als je het even niet meer ziet zitten en met wie je alles kunt bespreken.
Kortom dat is de man met wie je misschien niet ideaal zou kunnen voortplanten, maar met wie je wel ideaal samen kunt opvoeden. En volgens mij is een goede positieve opvoeding voor kinderen belangrijker dan een ideaal voortplantingsprodukt te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Mooi antwoord, dank je wel!