Tot hoe ver kunnen huizenprijzen stijgen?

Welke factoren bepalen de waardestijging en wanneer is er een grens bereikt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (5)

De kern van stijging is gewoon vraag-aanbod. Nederland heeft het probleem dat het nog héél lang geen overschot aan woonruimten heeft, dus de vraag zal hierdoor altijd beinvloed blijven.

Tuurlijk kunnen sommige segenten zakken in prijs, maar meer omdat de vraag in die segmenten wegneemt. Denk aan villa's, penthouses en vrijstaande huizen.

De woning voor de modale burger zal dus stijgen aan de hand van de stijging van het modale inkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het simpele antwoord: vraag en aanbod.

Zo lang er meer mensen een huis willen kopen dan verkopen blijft de prijs stijgen. Daarom is eenzelfde huis in de binnenstad duurder dan een dergelijk huis in oost Groningen.

Daarnaast zitten er natuurlijk grenzen aan wat iemand kan betalen voor een huis, en daar zal de grens van de prijsstijging ook liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oneindig hoog... Tot er zoiets gebeurt als in Italië met die Lire, dan doen we er een aantal nullen af en dan kan de prijs weer verder omhoog...

De grens is nooit bereikt, nooit... Zolang er huizen zijn, zal de prijs stijgen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
zolang er huizen zijn, zal de prijs stijgen....sorry, maar dit is kul
De grens is eigenlijk al een beetje bereikt, je ziet dat er nauwelijks doorstroming is vanuit de goedkopere huizen naar een prijsklasse hoger. De goedkoopste huizen zijn nu al vrijwel onbetaalbaar voor starters en slechts nog te koop met allerlei creatieve oplossing, zoals een gemeente die een deel leent, of familie die garant mag staan.

En de prijs van een huis wordt vooral bepaald door de hoogte van de hypotheekrente, niet zozeer door de aanschafprijs van een huis. Anders gezegd, een huis van 5 ton tegen 3,5% rente kost ongeveer net zoveel als een huis van 250.000 tegen 7% rente (niet helemaal waar, maar het gaat om het beeld)

Dus als er niemand meer is die de huizen kan betalen zullen ze zakken en je ziet dat nu al gebeuren. Ook worden de marges die men kan bedingen steeds groter.
14 jaar geleden
De maximale prijs voor huizen is afhankelijk van de loonontwikkeling & eventuele subsidies, zoals rente aftrek.

Mensen moeten leven, en kunnen practisch gezien een maximum percentage van hun inkomen besteden aan hypotheek. Het koppel dat bepaald hoeveel je kan lenen, afbetalen bepaalt de maximale prijs van woningen in Nederland.

Dus als je uitgaat van een inkomen van 45.000 + 30.000 voor twee verdieners, en dan 4.5* het bruto inkomen neemt, kom je op een grove indicatie van een maximum hypootheek voor dat stel; rond de 350K euro. En aangezien de meeste mensen op basis van hypotheek kopen, zal de grens op deze manier berekend kunnen worden.

modaal inkomen in nl is voor 2009 ongeveer 32.000 euro. Dus een tweeverdien huishouden heeft 64.000 euro. Maar 4.5 = 288K. Daar omtrend ligt de grens. Dat klopt ook wat betreft jke grafiekje. Als de lonen stijgen, gaan de huizenprijzen mee.

in Duitsland waar veel mensen een huis als levensinvestering kopen ligt de prijs vast op het punt 'wat mensen willen betalen'.