Is de gemiddelde nederlander in de afgelopen 20 jaar rijker of armer geworden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
trouwens leuke vraag van je +

Het beste antwoord

Zeer zeker rijker.

De gemiddelde koopkracht is van 1991 tot 2002 gestegen met 11 procent (Zie figuur). Tussen 2002 en nu is daar nog eens 6% bij gekomen. (Zie tabellen op de CBS site)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik ben er absoluut op vooruitgegaan.
20 jaar geleden zat ik op zo'n 5 gulden zakgeld per week, nu schenkt mijn werkgever me daar een veelvoud van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoi Johanpok.
Statistisch gezien weet ik t niet.
Maar als ik naar mezelf en om me heen kijk dan denk ik dat de hoofdmoot armer is geworden.
Alleen al t feit dat we 20 jaar geleden geen voedselbanken hadden.
Van overheidswege wordt er op van alles bezuinigd en premies zijn omhooggegaan terwijl inkomsten niet evenredig zijn gestegen.
Aan de andere kant wat is arm??
minder financiele voorspoed is mischien een betere benadering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wordt gevraagd naar gemiddelden. Dan zeg ik, ja, het modale inkomen is de afgelopen 20 jaar zeker gestegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat noem je rijker?
Ja er wordt meer geld verdiend.
Kan je er ook meer voor kopen? Vooral gegeven de veel sterkere toename van belastingen (lokale ook) in die periode.
Daarnaast zijn vooral woonlasten (aanschafprijs zelfde huis, energie) veel sterker gestegen als de lonen. Daarentegen is electronica, computers ed. juist weer gedaald in prijs.

Dus eigenlijk hangt dat rijker geworden zijn meer af van je uitgaven patroon dan van je inkomen.

(Huis in 1989: 145000 guldens, zelfde huis in 2000 360000 guldens...woningverbeteringen in die jaren ca 40000 guldens aan oa. plaatsen dubbel glas met onderhoudsvrije kozijnen...betreft afgeronde aankoop en verkoop en renovatie bedragen van mijn eigen rijtjes huis in een grote stad in west nederland)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In alle opzichten rijker. Vroeger konden ze bijna niets kopen nu heb je keus in vele soorten, goedkoop of duur.
Materiaal is in alle luxe, huishoudelijke apparaten geen was meer met de hand.
Magnetron, vaatwasser, enz. LCD schermen in plaats van dikke tv's. Mobieltjes waar we kapitalen aan uitgeven, i.p.v. de normale telefoon.

Het is maar wat je zelf met je geld wilt doen en aanschaffen.
Wil je heel sober leven dan spaar je nog meer. Maar het is wat we zelf belangrijk vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle cijfers in westeuropa en in casu nederland wijzen erop dat de de gemiddelde nederlander er tien maal beter op geworden is qua vermogensstaat onroerend en roerend tesamen. In perceptie is dat zo niet maar de opgefokte consumptiebehoeften maken dat je zoveel meer uitgeeft voor dingen die er nu eenmaal vroeger niet waren : gsm, gps, hd tel, spelletjes, dubbele vakantie, een heel arsenaal aan huishoudtoestellen enz enz Maar in globo is heel europa rijker geworden niettegestaande de financiële crisis die vooral de oudere bevolkingsklasse getroffen heeft in hun spaarcenten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk zeker rijker, alleen is het wel het verschil tussen rijk en arm groter geworden, dus meer uitschieters naar boven en onder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben de afgelopen 20 jaar geestelijk zéér rijk geworden :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad alleen dat is al een rijk gevoel +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker weten :)
Ha, die Johanpok;

Als je het besteedbaar inkomen bekijkt zijn we er met zijn allen gemiddeld in die periode fors op vooruit gegaan, maar als je dan ook kijkt naar hoeveel de rijksten en de armsten daarvan hebben geprofiteerd denk ik dat we er als maatschappij een stuk armoediger op zijn geworden.