Is het nadelig voor Nederland dat veel bedrijven hun productie naar verplaatsen naar landen met lage lonen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Op de korte termijn is dit zeker niet nadelig. Door de lage loonkosten zullen de kosten voor de bedrijven aanzienlijk afnemen en de productie kunnen stijgen. Echter, voor de werkgelegenheid in Nederland is het natuurlijk ongunstig. De arbeidskosten in Nederland liggen veel hoger. Op de lange termijn zullen de kosten in het buitenland ook wel wat toenemen en zullen de mensen vanwege de werkeloosheid in Nederland ook voor lagere lonen wel weer gaan werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het is nadelig voor de werkgelegenheid hier, maar als het nederlandse bedrijven blijven, is het wel goed voor de economie, want ze zullen meer winst maken, dus meer belasting betalen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad +
Ja voor de productie in Nederland wel, maar ook zullen die lage loonlanden ooit de prijzen laten stijgen. Want dat is weer goed voor hun economie. En zo moeten ze blijven kijken wie het goedkoop kan produceren.
Maar zo gaat het over en weer want wij maken ook weer veel producten die naar het buitenland gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja want dat is een korte termijnvisie. Eerst was het Zuid Italie, dan Polen, dan Kroatie , dan Indie en china. En tenslotte blijft er hier alleen een dienstverlenende sector over. Een goede mix van primaire , secundaire en tertiaire sector is altijd een waarborg voor een optimale werkgelegenheid. We stevenen nu in Europa globaal naar een dikke 10 % , zeker nu de babyboomers in enekel jaren mee aan de pensioentafel zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Producten worden vooral gemaakt waar dat het goedkoopst is; als je hier producten blijft maken die in China veel goedkoper zijn zullen de mensen alleen Chinese producten kopen. Je kunt dan wel hoge belastingen gaan heffen op import uit China maar op den duur werkt dat contraproductief omdat wij dan niets meer kunnen exporteren en ook niets meer importeren (het wordt voor beide partijen te duur).
Er is maar een oplossing en dat is maken waar je goed in bent (of liever beter dan anderen) en waar je te duur in bent moet je laten vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor helemaal niet, maar de trend is de volgende: niet meer daarheen gaan en hier de mensen betalen wat ze daar zouden betalen, dan hoef je niet eens ver weg te gaan... Dat is de nieuwste trend...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Johanpok;

Arbeid en productie naar lagelonenlanden exporteren is een duivels dillema; de fabrikant die het wel doet kan de prijs van zijn produkten laag houden, maar schaadt de werkgelegenheid (en indirect zijn eigen afzetmarkt) op korte termijn, maar de boel in eigen land houden kan betekenen dat de producten uit de markt worden geprijsd met hetzelfde werkgelegenheidseffect op langere termijn.
Overigens zijn er bedrijven alweer teruggekomen op dit besluit vanwege problemen met de handhaving van de kwaliteit en de hoge kosten van de logistiek.