Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hebben hulporganistaties en ontwikkelingshulp aan Afrika wel effect?

Begrijp me goed, ik vind het vreselijk dat mensen honger lijden. Maar 50 jaar terug werd al geld ingezameld voor Afrika, en nu nog steeds. Het lijkt wel of er niets is veranderd. En ontneem je met voedselhulp niet de noodzaak om de handen uit de mouwen om het land op te bouwen? Maw zou je niet in duurzame oplossingen moeten investeren ipv voedselhulp?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
838

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Hier zijn al een aantal vragen over gesteld. Laatst was daar een heel interessant aflevering van tegenlicht over dit onderwerp. Daar geven Afrikaanse leiders hun visie hoe ontwikkelingshulp beter kan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het heeft inderdaad zeer weinig duurzaam effect. Het is allemaal korte termijn werk doorgaans. Ik ben er mee gestopt om daar geld in te steken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voedselhulp is inderdaad een hele korte-termijnoplossing. De meeste hulporganisaties geven veel liever hulp die op lange termijn het verschil maakt. Maar bij een humanitaire ramp ontkom je er vaak niet aan om de mensen te helpen met hun eerste levensbehoeften. De andere keuze, om de mensen (de lokale Jan met de Pet die er ook weinig aan kan doen) dan maar te laten creperen, kun je ook niet maken als ontwikkeld land...

De Nederlandse overheid geeft in principe alleen hulp aan landen waarvan bekend is, dat er iets structureels met de hulp kan gebeuren. Dus landen met een corrupte dictatuur gaan van de hulp-tiet af. Op onderstaande link kun je lezen wat er allemaal gebeurt met je belastingcenten die naar ontwikkelingssamenwerking gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hulp aan Afrika doormiddel van bijv. waterputten is zeer slecht. Dit komt door dat vrouwen eerst per dag vele km moesten lopen om een waterput ve rweg te bereiken. Als deze in het dorp zelf is hoeven zij dat niet, wat als gevolg heeft dat de vrouwen meer energie in hun lichaam over houden om weer vruchtbaar te worden, en omdat ze veel thuis zijn en weinig te doen hebben, hebben ze ook nog eens meer tijd hebben om zwanger te worden. Met als gevolg dat er weer meer monden te voeden zijn en een voedselschaarste onvermijdelijk is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel geld wordt verspild aan corrupte regimes en instanties zelf. De mensen daar krijgen ook geen prikkels om zichzelf te ontwikkelen.

http://weblogs.vpro.nl/tegenlicht/2009/11/30/1030/
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik erger me hier aan jaren aan, maar blijkbaar heeft nog niemand de oplossing gevonden en heeft het geen enkel effect tot nu toe.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet echt veel nee.

Wat ook meetelt is denk ik dat de kinderen van veel arme mensen gewoon wordt geleerd om te gaan bedelen bij de toeristen, hun wordt gewoon niet geleerd om te werken. Daar blijven ze dan van generatie op generatie vaak in steken. Daar zou ook verandering in moeten komen.

En de overheid kan denk ik ook veel meer doen, dan dat ze nu doen.

Even een ander voorbeeldje, een container vol met eten voor de arme mensen is gewoon in de haven blijven staan omdat de arme mensen (voor wie die was bedoeld) er geen geld voor hadden om die helemaal op te gaan halen.
Dus veel komt ook niet eens bij de mensen aan.

En de kleren die van ons af komen voor de armen, worden veelal in een kledingzaak gewoon weer verkocht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding