Waar ligt voor jou de grens in het accepteren van de aanwezigheid van wat je buren doen in jouw huis / tuin?

Met het mooie weer vind ik het heel prettig mijn ramen open te zetten. Het grote nadeel is wel, dat de rook van rokende buren rondom mee komt met de anders zo frisse lucht. En dat vind ik vervelend.

Buren kunnen mensen stress opleveren. En soms gaat het zelfs zó verschrikkelijk fout dat de ene buur de ander letterlijk de hersens inslaat.
In het zomerhalfjaar komen mensen meer naar buiten en hun gewoontes komen met hen mee. Opeens is de nabijheid van je buren een stuk duidelijker.
Ik vraag me af, waar ligt voor jou de grens (bij geuren zoals tabaksrook maar straks ook weer barbecues en vuurkorven, geluiden van muziek en spelende/gillende kinderen, beelden - topless zonnende moekes die je vanaf jouw bank in de tuin zó ziet liggen...)? Wat accepteer je niet Ik vraag me af, waar ligt voor jou de grens (bij geuren zoals tabaksrook maar straks ook weer barbecues en vuurkorven, geluiden van muziek en spelende/gillende kinderen, beelden - topless zonnende moekes die je vanaf jouw bank in de tuin zó ziet liggen...)? Wat accepteer je niet meer? En, minsten zo belangrijk, wat doe je dan?

Ik vraag geen adviezen. Ik weet wel hoe ik handel. Ik vraag hoe _jij_ dat doet.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Van mij mogen mijn buren álles doen wat ze maar willen. Is namelijk wel zo handig dat ze soms op rare tijdstippen dingen kunnen doen waar ik dan toch geen last van heb omdat ik er dan niet ben.
En dat mag dan andersom ook als zij er niet zijn.

Als ik er last van heb, dan zeg ik er wat van, op een vriendelijke manier, en dan respecteren ze ook zonder uitzondering mijn wensen.

Daar zit hem volgens mij een groot probleem van de gemiddelde Nederlander: hij gaat zich eerder een uur zitten opvreten en stress zitten opbouwen, en gaat dan op hoge poten als het wéér eens zover is naar de buren om hem uit te kafferen, terwijl die buur er zich dan waarschijnlijk nog niet eens van bewust was dat ie iets vervelends deed.

Gewoon contact onderhouden met je buren, respect hebben voorelkaar, elkaar leren kennen, en je weet binnen de kortste keren wat de buren liever niet hebben dat je doet, en andersom.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Je kan ook wel overal een probleem van maken hè!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Rook door de ramen lijkt me heel vervelend, barbecue en vuurkorven vind ik niet zo erg.. meestal kun je zelf bepalen wanneer je iets écht irritant vind. Als ik jou was zou ik gewoon naar de buren toegaan en ze er op een vriendelijke manier op aanspreken. Als het enigzins redelijke mensen zijn snappen ze een van mijn levensmotto's ook wel:
Over alles valt te praten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat het meeste ook afhankelijk is van het tijdstip waarop het gebeurt. Als ze na een uur of 23/24 maar stil zijn vind ik het wel prima, je moet maar zo denken waarschijnlijk hebben zij ook wel eens last van jouw en als je hun laat leven hoe ze dat willen dan laten ze jou vast ook leven hoe jij wilt leven..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De grens waar iets nog acceptabel is bepaal je voor een groot deel zelf. Als je vanuit je raam de buurvrouw topless ziet zonnen, kan je er dan vreeselijk over op winden, maar het is toch voor die buurvrouw erg fijn dat ze zich zo op haar gemak er echt thuis voelt dat ze dat zomaar doet. Iedereen heeft toch het recht om te leven zoals hij of zij dat wil. Je bent immers niet verplicht om naar de buurvrouw te kijken. Het is net als de t.v. bevalt een zender je niet ,niet aan ergeren maar gewoon op een ander kanaal of zet hem uit, weg probleem! Accepteer binnen bepaalde normen en waarden dat een ander zich anders gedraagt dan je zelf zou doen. En is het helemaal niet meer te harden ga dan vragen om een oplossing en ga er van uit dat er wel niets zal veranderen maar dan valt het in ieder geval niet tegen. Bedenk ook als je ten koste van alles een probleem oplost dat er dan weer 3 andere problemen voor terug komen. Want er is altijd wel wat. Dat heet samenleving.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
volgens mij kun je beter verhuizen naar je eigen eiland wat een zeurkous!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ze mogen van mij roken in eigen tuin. Ze zitten toch niet constant met een sigaret op. En andere dingen als barbecue en muziek is meestal al met feesten. Dat kan ik wel accepteren. Soms gaan wij gewoon een feestje houden mét de buren :D.
Ik denk ook wel dat het een verschil is tussen stad en dorp. Ik woon in een dorp...
Trouwens gillende/spelende kinderen in de buurt is toch supergezellig. Brent wat leven in de brouwerij!
Als je aan alle bovenstaande dingen ergert kun je beter in een vrijstaand huis gaan zitten.

Buuuuuuuurvrouuuwwww! Mag ik efkes wat lenen!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tolerantie ! Als je nu al gaat overdenken, wat er allemaal komt wat jij niet leuk vindt, en al die anderen wel plezier geeft, dan ben je voor jezelf niet goed bezig.Het vergalt je leven.Je moet het misschien wat ruimer zien, en geniet met de mensen mee.En wordt het naar algemene maatstaven echt te bont, ga dan even in alle rust de volgende dag even praten met die mensen.Dan is de druk van de ketel, en kan iedereen makkelijker relativeren.
Succes.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wij wonen in een zeer gehorige tussenwoning, vreselijk irri op een gegeven moment. Onze wederzijdse buren stampen heerlijk de trap op en af, niet 1 of 2 keer in het uur, NEE 14 keer in een kwartier... Ook willen ze van hun voordeur(en) een draaideur maken!
Zoals je waarschijnlijk al wel opmerkt is de irritatie grens allang bereikt. We hebben ze 1 keer aangesproken en later 2 keer geschreven, nog steeds hebben we overlast. Wij huren het huis, dus we hebben de wooncooperatie ingeschakeld, deze wimpelde ons af naar een één of andere belachelijke commisie, maar daar trapte we niet in. Wij huren deze woning via hun, dus zorgen zei er maar voor dat de buren zich enigzins aanpassen. Voor ons is de maat vol en dat is echt vreselijk!