Mogen stadswachten boetes uitdelen voor het ophangen van een hangmat waar dat niet toegestaan is?

Werd net weggestuurd omdat ik in het Vondelpark in mijn hangmat lag tussen twee bomen. Blijkbaar mag dit dus niet want ik moest hem opruimen. Mag een stadswacht mij een boete geven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja dat mag een stadswacht als er een overtreding wordt geconstateerd.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mits hij een BOA is, volgens mij zijn niet alle stadswachten dit.
ronron1212
11 jaar geleden
Hij kan zich legitimeren als je dat vraagt en als hij een bonnen boekje heeft mag hij bekeuren anders vraag je als nog zijn legitimatie.
Ja, als hij een BOA is wel (Buitengewoon Opsporingsambtenaar). BOA's hebben als herkenningsteken op hun kleding een symbool dat wel iets weg heeft van een zilverkleurige vuist.

Een buitengewone opsporingsambtenaar is een toezichthouder met beperkte opsporingsbevoegdheid. Dit in tegenstelling tot de politie, die de algemene opsporingsbevoegdheid heeft.

Zo zijn bijv. ook de hoofdconducteurs in de trein BOA, met precies hetzelfde insigne op de kleding. Daardoor kan een hoofdconducteur ook een proces-verbaal opmaken, zoals voor het niet hebben van een geldig vervoerbewijs en niet-meewerkende reizigers overdragen aan de politie.

Toegevoegd na 6 minuten:
Een BOA heeft ook een legitimatiebewijs, inclusief pasfoto, waarop te zien is dat hij BOA-bevoegd is. Een stadswacht met BOA-bevoegdheid draagt echter geen wapen.
Computoon