als je niet genoeg van je afbijt wordt er over je heen gelopen hoe kan dat?

bv. je hebt het goed met mensen voor en wil goed voor ze doen en toch krijg je er geen respect voor
dus met andere woorden als je streng bent krijg je wel repect

14 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk alsjeblieft ff op de toegevoegde link. Dit gaat over strebers. Recentelijk een vraag op GV. Misschien dat je een antwoord vindt waarom deze hielenlikkers zich over jouw rug zich willen profileren-manifestren. Dus bijt maar gerust van je af.
http://www.goeievraag.nl/vraag/streber-definitie-aardig-persoon.35681

Het beste antwoord

Ik heb hier met mijn zus vaak gesprekken over. Zij doet veel voor anderen, zonder dat anderen daar vaak om vragen. Ze ervaart dat ze niet gewaardeerd wordt voor wat ze doet en alleen maar verwijten krijgt als ze een keertje iets niet kan doen. Ik ben voornamelijk gericht op mijn eigen directe omgeving en af en toe spring ik ergens in. Ik krijg daar dan wel waardering voor en dat frustreert mijn zus enorm.

Het grote verschil tussen haar en mij is dat ik alleen help en ondersteun als ik het echt WIL als het nodig is. Niet omdat ik moet. Mijn zus doet het uit plichtsbef. Het kost haar enorm veel energie vaak. Daarnaast heeft ze weinig zelfvertrouwen en hoopt zo waardering te krijgen die ze zo nodig heeft. Misschien herken jij hier wel iets in?

Als je van anderen iets verwacht, een bepaalde reactie of waardering/bewondering dan kun je eigenlijk alleen maar teleurgesteld worden. Je moet niet iets doen om daar respect voor terug te krijgen, dat is het verkeerde uitgangspunt. Help iemand door naar hem/haar te luisteren en op de specifieke vraag in te gaan. Ga geen dingen doen die niet gevraagd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
stiena58
14 jaar geleden
ja ik ben net andersom
ik wacht denk ik te lang af,ik durf niet spontaan mijn hulp te geven
als mij iemand vraagt wil ik alles voor iemand doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aha het is ook een compliment als iemand je vraagt te helpen. Maar mensen willen meestal niet dat mensen meer doen dan gevraagd wordt. Dan voelen ze zich schuldig en durven je niet zo snel meer te vragen.
stiena58
14 jaar geleden
ja naar het schijnt is het de bedoeling dat je spontaan zelf iets doet ,zonder dat het je gevraagd wordt
maar zo ben ik qwa karakter niet
ik vind me dan iemand die zich met anderen bemoeit als ze het misschien niet willen snap je?

Andere antwoorden (11)

Omdat je gewoon jezelf moet zijn..dus niks te 'goed'of te 'streng' je krijgt pas respect als je gewoon jezelf bent!!

Toegevoegd na 1 minuut:
En als je dan nog geen respect krijgt..zijn ze het niet waard!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
stiena58
14 jaar geleden
klopt ,maar als het je eigen kinderen betreft denk je wel 2 keer!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"je krijgt pas respect als je gewoon jezelf bent!!
En als je dan nog geen respect krijgt..zijn ze het niet waard!" Dat hoeft absoluut niet zo te zijn. Veel mensen zijn verlegen, en krijgen geen enkel respect van velen. Dat dat dan asociale mensen zijn, is wel zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh sorry, ik heb je antwoord volgens mij verkeerd begrepen.
Dat komt omdat er vaak competitie is in wat we doen. Bijvoorbeeld op het werk wil je laten zien dat je je werk goed aankunt. Als je dan over je heen laat lopen door collega's omdat je je zegje niet klaar hebt, dan wordt dat als een minpunt gezien. Je bent dan te aardig, wat menigeen in zijn/haar beoordeling vaak te horen krijgt. Te aardig zijn, betekent dat anderen hier op een geniepige manier misbruik van kunnen maken. Ze denken dan dat er geen weerwoord komt, dus zullen ze actie ondernemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
stiena58
14 jaar geleden
wat is er mis met aardig zijn?
en het ook nog menen,komt veel te weinig voor dezer dagen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben ook zo iemand. Veel te lief,... en ja, dan loopt men zo over je heen. Ik heb ook moeten leren NEE te zeggen wanneer nodig... maar stiena, ik ben het wel met je eens. Het komt veel te weinig voor en de lieverds in de wereld worden meestal gewoon platgelopen helaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@stiena: er is niets mis met aardig zijn. Maar dat zei ik toch ook niet?
stiena58
14 jaar geleden
nee dat weet ik wel ,maar ik voelde dat zo
ik wil ook niemand beledigen of zo
Omdat je dan geen grenzen hebt ,tot hier en niet verder is mijn motto .Als grenzen niet duidelijk zijn kan er over je heen gelopen worden .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, streng zijn hoeft geen respect af te dwingen.
Volgens mij ligt jouw probleem op een ander vlak.
Je bakent je grenzen niet voldoende af, je bent dus niet duidelijk genoeg.
Jouw omgeving weet dat je niet bij je standpunt blijft.
En een grote groep mensen maken daar misbruik van. En daar gaat het mis met jouw.
Dus niet streng worden maar duidelijk.
"Nee is nee en ja is ja."
Ze zullen eerst vreemd opkijken maar dan gaan ze je echt respecteren. En dat geeft een heel fijn gevoel dat kan ik je verzekeren..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben weleens streng, omdat ik het dan gewoon ben en niet omdat het respect afdwingt; want dat is niet zo.

Mensen tonen juist meer respect als ik helemaal niet streng ben :)

Maar er zullen altijd mensen zijn die blijven proberen over je heen te lopen; omdat ze denken dat meer zijn dan de ander.

Hierdoor kan het zeker geen kwaad kan dat je leert assertief te zijn, want soms is het gewoon nodig dat je nee leert zeggen tegen bepaalde personen. Maar dat heeft niks met streng te maken maar meer met je eigen grenzen aangeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel bekend ja
ik heb geleerd eerder mijn grensen aan te geven, dat is heel belangrijk.

weet wel dat NIEMAND over je heen kan lopen en als je dat zo ervaart dan laat JIJ het toe.
Liever geen wijzende finger naar anderen, het zijn JOU grensen en JIJ bepaald tot hoever... en JIJ doet het en JIJ laat het toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik sluit me aan bij het antwoord dat je je grenzen aan moet leren geven. Niet altijd in de 'ja, regel ik voor je!-stand staan, maar eerst minstens 10 seconden nadenken of je dat wel echt wil en kan, en of je dan geen problemen voor jezelf creeert. Als je altijd 'ja' zegt, gaan mensen er op rekenen dat je dat doet. Ze denken dat je alle tijd en energie van de wereld hebt en dat je alles voor elkaar krijgt. Als het dan eens misgaat, zijn ze teleurgesteld.

Als je geregeld ook eens 'nee' zegt, weten mensen dat en houden ze meer rekening met je.

Ik weet niet of je het op je werk ook doet, maar als je dan altijd 'ja' zegt, ook op vragen die eigenlijk niet jouw werk zijn, kan het zelfs zijn dat degene die hier eigenlijk over gaat, het jou kwalijk neemt dat je z'n werk 'inpikt' of het vermoeden hebben dat jij vindt dat je zijn werk beter kunt dan hij/zij zelf. Hele vervelende situaties kunnen daardoor ontstaan.

Eerst nadenken dus, vóór je weer in de actie-stand schiet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies +1
stiena58
14 jaar geleden
klopt wel wat je zegt
Respect moet je afdwingen... een mens die over zich laat lopen, daar wordt ook over heen gelopen, kan toch niet anders...

En als je zegt dat het genoeg is, proberen ze uit of je het ECHT meent, en alleen als men ziet dat je het echt meent, gaat het stoppen, zo zit dat...

Wees een wesp, daar heeft iedereen alle respect voor, nobody messes with a wasp...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mensen gaan je zien als een slachtoffer die ze kunnen afsnauwen wanneer ze willen. je moet wel een beetje pit hebben om respect te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er wordt niet over je heen gelopen omdat je niet van je af bijt...
er wordt over je heen gelopen omdat jij dat toe laat of er toe uitnodigt... waarschijnlijk onbewust...
...er zijn genoeg mensen die nooit van zich afbijten (een voorbeeld daarvan is Deva) en waar toch niet over heen wordt gelopen...

wesp... waarom ik er nu een wesp bij haal is mij ook een raadsel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
stiena58
14 jaar geleden
hoe bedoel je dat?
Om dezelfde redenen dat landen zonder legers en mensen zonder geld/rechten binnen de kortste keren worden overgenomen. Het is een (voor mij) onherleidbaar feit dat weerloosheid iets activeert in de menselijke geest dat tot uitbuiting leid.
Mensen zoeken voortdurend elkaars grenzen op, van hun kindertijd tot in het pensioen. Het is voor velen de enige manier om te stijgen in sociale status, en (dat kan ik niet onderbouwen met bewezen feiten) lijkt me ook iets evolutionair-technisch. Het zou ook kunnen dat mensen het humoristisch of bevredigend vinden