Maakt de economische recessie in 2009 de meeste mensen minder altruïstisch?

Omdat ik via Google geen echte goede antwoorden vond zoals hier iets uit 2008 : http://www.communicatieonline.nl/nieuws/bericht/donaties-aan-goede-doelen-overleven-kredietcrisis/, deze vraag. Ik doel hierbij ook op schenkingen, donaties,vrijwilligerswerk, belangeloosheid enz.
En geen door massamedia "geleide projecten" zoals onlangs Serious Request van Radio 3FM ;)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het is de vraag of altruïsme zich altijd uitdrukt in het schenken van geld. Ik denk dat je, als je het breder trekt, en kijkt naar initiatieven die worden genomen om anderen te helpen, op andere manieren, je een beter beeld zou kunnen krijgen. Bijvoorbeeld: hoe staat het met het aantal mensen die vrijwilligerswerk doen. Zijn er op dat front misschien meerdere initiatieven bijgekomen? Misschien dat mensen zich nu op een andere manier inzetten. Manieren, die eigenlijk meer zeggen over die mensen? Dan geld geven? Of dat mensen het kleiner/anders aanpakken, onzichtbaarder. Meer voor hun directe omgeving doen? Ik kan er geen gegevens over vinden. Als het aantal mensen dat meewerkt aan Wikipedia een weerspiegeling zou zijn, dan staat het er niet best voor. http://www.marketingfacts.nl/berichten/20091125_aantal_wikipedia_vrijwilligers_daalt_hoe_zit_het_met_de_wisdom_of_/

'T staat er anders duidelijk in de link die je noemt: mensen schenken minder. 'T antwoord is dus ja. "Drie van de vier ondervraagde consumenten geeft aan nog steeds tijd of geld aan goede doelen te schenken." Zo, da's niet mals... dus er is zomaar 1 op de 4 weg gevallen!

Altruïsme bestaat niet in mijn ogen, eenheid bestaat... Ervaren sommigen mensen eenheid dan handelen die naar die eenheid, en anderen noemen dat altruïstisch, maar dat is het niet... Altruïsme wordt meestal verkeerd begrepen... Ik zie het net als iemand die met veel omhaal, zodat iedereen het kan zien een biljet van 100 euro in de kerk in het collectemandje doet, dat noem ik geen altruïsme... Dat noem ik reclame-doeleinden...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100