Hoe komt het dat men in de ene stad wel keurig stopt voor overstekende voetgangers en in een andere stad niet? Zie toelichting

Het viel me onlangs op dat in dit geval in Rotterdam automobilisten keurig stoppen voor voetgangers bij een zebrapad. Maar in een stad als Amsterdam kun je dat uit eigen ervaring wel vergeten, ook in de stad waar ik woon stopt men ook niet snel.
Controleert de politie meer daarop of is het mentaliteit of wat dan ook?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat valt mij ook op! In de ene plaats stopt men meestal, in de andere plaats rijdt men je van de sokken.

Antwoorden (4)

Ik woon in een zeg maar gerust rampenwijk in Den Haag. Auto's rijden hier soms als gekken over de stoep omdat de rij voor het stoplicht te lang is.. en stoppen voor een voetganger is er sowieso niet vaak bij omdat auto's hier erg hard kunnen rijden. Ik heb de politie een keer aangesproken over hoe het verkeer soms rijdt. De criminaliteit in de wijk is ernstig hoog en wat de agenten zeiden was dat de prioriteit in de wijk bij de drugshandel en ernstige criminele zaken ligt. Hierdoor wordt er volgens hen jammer genoeg niet meer genoeg op de verkeersveiligheid gelet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is de mentaliteit van de bestuurder, naar mijn mening een soort te voorspellen a.d.h.v het soort auto (vooroordeel? wel vaak een bevestiging van deze chauffeurs).
De locatie is bepalend. In een drukke wijk met tig oversteekpaden en iedereen heeft haast of een rustige buurt met goed zicht op al het verkeer op de stoep en de weg.
Geef jij aan of je wilt oversteken of twijfel jij of je nog die auto voor wilt laten gaan terwijl jij voorrang hebt (dit is als jij klaar staat voor een voetgangersoversteekplaats of reeds met 1 voet er al op staat of verder bent, moeten alle bestuurders jou voorrang verlenen)
Het is een samenspel tussen jou en de bestuurder (vaak, want sommige kijken gewoon nooit). Twijfel jij en de auto heeft vaart willen ze nog wel eens doorrijden. Kijk de bestuurder aan en steek over. Bij mij stoppen ze 99% (kan ook 98% zijn) van alle keren. Dus specifiek een stad? Nee, die ervaring heb ik niet. Er wonen ook mensen die ergens anders gewoond hebben en op een andere manier rijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij bent blijkbaar voldoende assertief. mijn mijn beleving was vrijwel les 1 bij het theorie examen dat voetgangers voorrang hebben op een zebrapad. Dus waarom deze regel massaal wordt genegeerd??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Assertief? Gewoon (proberen) zelfverzekerd en duidelijk over te komen, hihi. Maar ik blijf wel uitkijken hoor. Waarom genegeerd? Haast of het kan nog effe snel of eigenlijk niet weten dat voetgangers op een v.o.p. voorrang hebben of niet goed gekeken hebben en gewoon doorrijden, aan het bellen of andere afleidende zaken uitvoeren, etc etc. Eigenlijk geen kennis van regels of niet geconcentreerd aan het rijden zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
''naar mijn mening een soort te voorspellen a.d.h.v het soort auto'' Bedoel je daar o.a. VW, Mercedes, Audi, BMW en Volvo mee XD (http://www.wegmisbruikspotter.nl/wegmisbruikers.php)
Mijn ervaring is ook dat ze in R'dam wel stoppen en in Breda ook. De mentaliteit in beide steden komt best overeen...niet lullen maar poetsen". (Wij hebben verspreid over Nl in vele steden gewoond dus het is wezelijk anders.) Nog een voorbeeld is dat, ondanks de grootte van de steden, ze in beide ook bij grotere winkels als AH, je snel herkennen en informeel en aardig zijn. Vandaar ook dat wij in deze 2 steden willen wonen en nergens anders meer...;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of het aan "niet lullen maar poetsen" ligt maar het is ook een wettelijke regel die in mijn beleving massaal wordt overtreden op bepaalde plekken..........
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
precies, het ligt aan de dikke boete die uitgedeeld wordt bij het niet volgen van de wettelijk regel!
"niet lullen, maar poetsen" heeft niets te maken met doorrijden bij een zebra waar voetgangers willen oversteken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor...het is ook het geval zonder politie in de buurt...maar gezien jullie insteek denk ik dat jullie niet uit R'dam komen....lol
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ech wel ! :)
inderdaad een jaar of wat geleden heeft de politie zich hier op gestort en menige boete uitgeschreven voor automobilisten die gewoon doorreden bij een zebrapad.

Toegevoegd na 3 minuten:
ik heb het over rotterdam natuurlijk, waar iedere auto gewoon doorreed eerst.
pas toen de politie duidelijk maakte dat er flinke boete op deze overtreding stond, veranderde het gedrag van de gemiddelde automobilist: uit angst voor de boete dus.
maar het werkte wel, kennelijk!