Welke school kiezen, een 'zwarte' school dichtbij of gemixte verder weg?

Wij (blanke nederlanders) wonen in een wijk waar de mensen gemixt zijn qua kleur, echter de scholen in onze directe omgeving zijn zogenaamd 'zwart', bijna alleen kindjes van donkere komaf. Dus om mijn kindje in een 'gemixte' school te krijgen zouden we moeten reizen. Zal ik haar nou wel of niet op een van de 'zwarte' school dichtbij doen?

Toegevoegd na 31 minuten:
Ik vind de keuze moeilijk omdat het geluk van mijn kind bovenaan staat, boven reistijd, maatschappelijke kwesties, prakticaliteit etc... Ze moet een onbezorgde jeugd hebben, net als ik heb gehad... Maar ik ben niet ongevoelig voor de gevoeligheid van deze kwestie. Ik vind het echt moeilijk...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Het is best moeilijk om een goede schoolkeuze te maken, maar de enige die dit kan, ben jij.
Je kunt dit doen door een vooronderzoek: Kijk hoe beide scholen bekend staan (internet).
Ga op beide scholen praten en proef de sfeer. Kijk naar het beleid. Kijk of dit aansluit op jouw visie over onderwijs.

Het is best belangrijk om een goed vooronderzoek te doen, want voor je kind is het niet goed dat ze als ze net gehecht is om van school te veranderen.

Ik begrijp uit jouw verhaal dat de school behoorlijk 'zwart' is. Nu ben ik met door mijn werkzaamheden ook verbonden met 'zwarte scholen'. Doordat de kinderen vaak met een taalachterstand op deze scholen beginnen, is het niveau op deze scholen soms lager dan op 'witte' scholen.
De kinderen leren wel veel meer over verschillende culturen. Dit heeft ook weer voordelen. Ook is het voor je kind leuk dat het vriendjes/vriendinnetjes in de straat heeft.

Neem deze dingen allemaal mee in je besluitvorming.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel ruth, je geeft goeie tips! +1

Andere antwoorden (10)

Ik zou me bij de keuze van de school door een aantal zaken laten leiden:
Ten eerste: hoe is de kwaliteit van het onderwijs? Dus zoek de school op op het internet, kijk hoe de school scoort en laat je informeren door ouders uit de omgeving.
Ten tweede: voor een kind is het fijn om vriendjes en vriendinnetjes te hebben in de omgeving. Dus met wie hij uit school lekker mee kan gaan om te spelen.

Als deze zaken beide naar je zin zijn zou ik me niet laten weerhouden om het kind op een zogenaamd zwarte school te doen. Tenslotte krijgt het kind nog talloze andere bezigheden in de toekomst (zoals zwemles, sporten e.d.) waar het kinderen van allerlei afkomst tegen zal komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou je het niet doen? Zo blijf je zwarte en witte scholen houden. Juist beter als het allemaal gemixed word hierdoor doordat blanke mensen niet zo angstvallig hun kinderen weghouden bij "zwarte" kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is het helemaal niet zo erg dat er witte en zwarte scholen zijn, misschien willen beide groepen dat wel, of niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze het beste wil voor haar kind en twijfeld of een "zwarte"school wel het beste is, daarbij gaat het niet om de huidskleur maar om het feit dat er vaak minder goed Nederlands wordt gesproken door ouders en kinderen, en hier een hele hoop energie en tijd in gestoken moet worden om dit op de rails te krijgen. Tijd en energie waarvan jij als ouder vindt dat jou kind dat ook verdient maar omdat het wel goed Nederlands spreekt niet krijgt. Je hebt als ouder dan het gevoel dat je kind minder leert omdat het wordt tegengehouden door de massa. Hetzelfde is het geval bij een hoogbegaafd kind, die moet meestromen met de rest terwijl die veel meer kan, en vaak pakt dat ook niet goed uit. Volgens mij is het wel zo dat betreffende scholen extra geld krijgen om de zogeheten achterstanden weg te werken, dus advies blijft: ga praten op de scholen, kijk waar jij je thuis voelt en neem dan een beslissing. Een multiculti school is leuk maar het moet je kind niet beperken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja precies jet. jij verwoord heel goed wat ik bedoel!
Ga kijken en praten op de scholen, en dan het liefst onder schooltijd, of rond het uitgaan van de school, dan zie je ook ouders en kun je de sfeer proeven. Voel jij je lekker op die school, dan zou je kind dat ook vast doen.

Kijk ook naar de logistiek, hoever is de andere school, is het makkelijk te bereiken of moet je kind misschien overblijven omdat het teveel tijd gaat kosten het op te halen en te brengen, heb je nog meer kinderen, die je in beginsel ook steeds mee heen en weer moet brengen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe zou ik de school kiezen dicht in de buurt omdat de buurkinderen daar ook naar toe gaan. Aan de andere kant heb je natuurlijk kans dat hij gepest wordt op school omdat je kind blank is. Ook kan het zo zijn dat als de kinderen op die school slecht nederlands spreken dat jouw kind dit ook gaat doen. (ook afhankelijk van de meesters en juffen op deze school). Maar vanwege huidskleur zou ik mijn kind niet naar een verder afgelegen school sturen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is inderdaad een van de dingen waar ik me zorgen over maak. Ik vind het geluk van mijn kind belangrijker dan de afstand, de huidskleur, de sfeer etc. Wat dat betreft ben ik geneigd geen risico's te nemen. We willen toch allemaal een onbezorgde jeugd voor onze kinderen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is een moeilijke keuze om te maken. Zijn er niet meer buurkinderen die naar die afgelegen school gaan. Zou je misschien die ouders aan kunnen spreken wat zij er van vinden.
Ik zou gewoon een gesprek aangaan met de directeur van beide scholen. Vraag waar ze voor staan, wat hun filosofie is enzovoort. Kijk welke van de twee het meeste past bij jouw ideeën en maak daar je keuze op.
Ik heb zelf op een overwegend blanke school gezeten maar er waren ook wel buitenlandse kinderen. Ik heb dat nooit als probleem ervaren. Ook heb ik vroeger veel buitenlandse vrienden gehad, mijn beste vriend was ook niet van hier maar dat was voor mij nooit een probleem, ik vond het eerder interessant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik zou doen: een bezoekje brengen aan het schoolplein van de zwarte school, als ouders daar op hun kroost staan te wachten. Hoe praten de kinderen met elkaar? Is dat een beetje behoorlijk Nederlands? Hoe praten de ouders met elkaar? Spreken zij überhaupt wel Nederlands met elkaar?

Als ik een mengelmoesje van gebroken Nederlands, Marokkaans en straattaal op dat schoolplein zou horen, was de beslissing direct gemaakt. Dáár komt mijn kind dus niet op school. Heel mooi streven, om zwarte scholen gemengd te krijgen, maar niet ten koste van de taalontwikkeling van mijn kind.

Overigens zou ik uiteraard óók gaan kijken en luisteren op het schoolplein van de andere school. Hoe gaan de kinderen daar met elkaar om? En lijken die ouders een beetje leuk contact met elkaar en de leerkrachten te hebben? Dat zijn immers óók belangrijke factoren.

Hoe het onderwijs zelf is geregeld, is natuurlijk heel belangrijk, maar het lijkt me zinloos om naar het onderwijs te kijken van een school die zakt voor de schoolpleintest. Een kind heeft namelijk een goede en veilige omgeving nodig om maximaal profijt te kunnen hebben van het onderwijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De schoolpleintest, klinkt als een heel goed idee. Het gaat mij inderdaad om veiligheid en goed onderwijs en ik wil niet dat mijn kind het leven begint op een plek met een achterstand. Daarnaast vind ik onderlinge communicatie tussen ouders ook heel belangrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+Helemaal met je eens>
Ga eens kijken/praten in het speelkwartier en volg jouw gevoel. Als er geen verschil lijkt, dan heeft een gemengde school de voorkeur, omdat je je kind dan socioale vaardigheden meegeeft die hij/zij op een volledig witte school niet krijgt. Maar opvoeden is moeilijk, je kunt het nooit alleen aan de school overlaten. Jullie zullen het kind intellectueel en moreel moeten stimuleren, zoveel als dat in jullie vermogen ligt en dan nog zonder beklemmend te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kind op een ver weg school zetten dan onthoudt je hun van school contacten.
Je onthoudt ze om sociale vaardigheden in de omgang te oefenen.
Wat is er tegen een zwarte school.?
Als je kiest, kies dan voor een school die het beste past qua onderwijs, en goed onderwijs geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem van witte en zwarte scholen is in Nederland al zo’n vijftien jaar aan de orde.
Gemakkelijke en snelwerkende oplossingen lijken er niet te zijn, ook al wordt er door scholen,
gemeenten en het rijk naar gezocht. Ouders die voor hun kinderen een school zoeken, voelen zich
daarom soms genoodzaakt om -- binnen de status quo die ontstaan is -- het heft in eigen handen te
nemen. Vol energie starten zij lovenswaardige initiatieven. Regelmatig lukt het hen de ‘zwarte’
scholen te verkleuren. Zo worden die scholen een betere afspiegeling van de wijk waarin ze staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik als een ''zwart'' leerling heb zowel op ''zwarte'' scholen gezeten als ''gemixt ''

ik heb nooit probelemen gehad op beide scholen. want het gaat op het manier hoe jij .. of in dit geval u kind tegenover anderen staat...
hoe de omgangsnormen zijn..

als u bang bent voor eventuwele problemen.. dan ligt het echter aan hoe flexibel iemand is om zich aan zijn / haar omgeving aan te passen..

maar wat betreft de schoolkeuze.. afzien van het feit ''zwart '' of ''gemixt ''
is het belangrijk om aantal onderzoeken te doen.
er zijn studie gidsen te verkrijgen waar in elke school is vergeleken.. met een ander..
het heeft echter geen zin om naar menningen te vragen of op de school zelf wat onderzoek te verrichten..
want ze zullen uiteraad alles er aan doen om u en u kind te overtuigen.. voor het studie geld die ze per leerling per jaar zullen krijgen..