Moet iedereen ( ook niet hondenbezitters) hondenbelasting betalen ?

Een deel hondenbezitters zegt dat de belasting die zij betalen voor algemeen belang gebruikt wordt door de gemeente,waar het voor bedoelt is(hondepoep opruimen) gebeurt niet.
Dus iedereen(ook niet hondenbezitters) pofiteren hiervan.

Ik weet dat er bij enkele gemeentes serieus over gepraat is.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik vind hondenbelasting sowieso belachelijk. Ik heb zelf (nog) geen hond, maar in mijn gemeente moeten de eigenaren zelf de poep opruimen en de hondentoiletten zitten overvol met poep en dus wellicht ook ziektes. Ik snap niet wat er met de hondenbelasting wordt gedaan. Afschaffen of de poep door de gemeente laten opruimen lijkt mij dus.

in plaats van iedereen honden belasting laten betalen, lijkt het me logischer als iedereen belastingen voor algemeen belang zou gaan betalen. Kunnen we wel gemeentelijke belastingen noemen of zo. Hm.. Bestaat zoiets al niet..? Natuurljik is het slechte zaak als hondenbelastingen niet voornamelijk voor onderhoudt van honden uitlaat plekken, poep wegruimen ed gebruikt wordt. Aan de andere kant.. Honden poepen overal, en veel mensen ruimen nog steeds de rommel niet op. Dus dat de rest van de nbevolking beter wordt van de hondenbelasting.. Waarom niet. We hebben toch ook allemaal last van de plakken * onder de schoenzolen?

Nee, ik vind het niet erg als ik hondenbelasting moet betalen omdat ik honden heb (heb er 2 en betaal 200 per jaar). Wat me wel mateloos stoort is dat er geen kattenbelasting is en die beesten doen hun behoefte voornamelijk in andermans tuin. Ook voor paarden zou belasting moeten worden betaald, de hopen die zij achterlaten zijn groter dan wat mijn hond in een heel jaar produceert. Ook moeten de verschillen per gemeente verdwijnen. Het is oneerlijk dat je belast wordt voor iets, dat in de gemeente ernaast gratis is.

Ik ben wel bereid om als kattenbezitster de kosten 70 - 30 te delen. Maar dan moet dat eeuwige gezeur over katten ook een keer over zijn. Nog maar te zwijgen over met hoeveel meer 'gemak' deze met vergif (of andere 'creatieve' oplossingen) bestreden worden, en wat in sommige groepen zelfs als acceptabel wordt gezien(!). Toegevoegd na 1 minuut: Dit omdat hier toch vaak naar verwezen wordt wanneer het om hondenbelasting gaat.

Als _iedereen_ hondenbelasting moest betalen, heeft de hele belastingmaatregel geen enkele zin. Er wordt dan alleen geld verspilt aan 't administreren van die belasting. Een regel waarbij de kosten over iedereen verdeeld worden, heeft geen meerwaarde over een regel waarbij de totale algemene inkomsten worden gebruikt voor 't beoogde doel. Verder kan de hondenbelasting gebruikt worden voor 't instanthouden van poepveldjes. Woon je 'buiten', dan is hondenbelasting niet nodig.

Ja ik ben voor, maar noem dan meteen alle andere belastingen ook hondenbelasting, dan doet dat de betaler nog een beetje eer aan...

Hondenbelasting is ontstaan in de middeleeuwen. Er werd voor vele soorten dieren die mechanische arbeid leverden een soort CO2 heffing gevraagd, naar huidige begrippen. Honden trokken karren, liepen in raderen enz. Het had geen drol te maken met de shit die ze produceerden. Later is deze (oneerlijke) belasting niet opgeheven behalve in sommige gemeenten . Zeker nu de hondenbezitter al veel betaalt voor de verzorging van het dier, waar de volle klap aan BTW en andere heffingen over betaald wordt , slaat die belasting nergens meer op. Het is een zeer goede zaak dat mensen de behoefte van de hond moeten opruimen, wormen en andere zeer ongezonde zaken verspreiden zich anders van onder de schoenzolen. Toch zouden deze regels voor veel meer dieren moeten gelden. Kattenkak is een infectiehaard van oa. toxoplasmose, wat voor ongeboren kinderen hele ernstige gevolgen kan hebben en jonge kinderen vanuit de zandbak lelijk kan besmetten. Dus niet stomweg belasting heffen, maar hoge boetes uitdelen aan aso's die zo een dampende drek doodleuk laten liggen. Dus ook op uitlaatplaatsen opruimen die shit. Voor de 100 Euro die men dan minder aan belastig betaalt, kan men heel wat zakjes kopen. De rest van wat de belasting minder vangt, wordt volgens mij beslist bespaard op ziektekosten , voortvloeiend uit de viezerikkerij uit het verleden. Zet maar gerust 100 Euro boete op het opzettelijk laten liggen van die rommel. De vervuiler betaalt toch, of niet soms!

het zou mooi zijn als de hondenbelasting wordt afgeschaft en alle kosten uit een gemeenschappelijke pot komt. Nu wordt het geld namelijk niet besteed aan de honden maar aan algemeen belang. Het is dus echt flauwekul. De gemeente is overigens vrij om deze belasting te heffen.

Nee, absoluut niet. Ik ga niet betalen voor een belasting die hondenbelasting heet omdat ik geen hond heb. Hondenbezitters moeten er zelf maar voor zorgen dat de gemeente doet met geld wat ze moet doen. Het is niet aan de niet hondenbezitters hier voor te betalen.

Nee hoor niet iedereen. Iedereen die een hond heeft, is verplicht hondenbelasting te betalen. Als u een hond aanschaft, moet u hiervan binnen veertien dagen aangifte doen. Ook als u al een hond heeft en er nog één bijneemt, moet u aangifte doen. De gemeente voert huis-aan-huis-controles uit op het bezit van honden.

Bronnen:
http://gemeente.groningen.nl/wonen-en-leve...

Ik ben het hier niet mee eens. erworden veel plekken ingericht en schoongehouden voor de honden. en de rest die schoongehouden moet worden omdat de baasjes dit zelf niet doen.!!!!! De "honden en katten" bezitters moeten gewoon betalen, oftewel de vervuiler betaald.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100