mogen de spanjaarden in nederland komen wonen door de crisis van eigen land?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen idee maar ze doen het wel. Naast mij zijn er pas 4 komen wonen. Werken wel veel trouwens!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het heeft dus niets te maken met de crisis maar gewoon omdat het EU burgers zijn. Jij mag ook in Spanje gaan wonen en werken.

Antwoorden (4)

Kort maar krachtig Ja.

Volgens de Europese wetgeving hebt u het recht om in een ander EU-land in loondienst of als zelfstandige te gaan werken, er werk te zoeken, of er uw pensioen te genieten. U moet dan op dezelfde manier worden behandeld als de burgers van dat land.

Dus wij mogen daar gaan werken, maar zij mogen ook hier komen werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Europese burgers met een EU paspoort

Als je in het bezit bent van een EU paspoort is het niet zo moeilijk om je in Nederland te vestigen. In principe mag je niet zomaar van de sociale zekerheid gebruik maken en word je geacht in je eigen levensonderhoud te voorzien. Dit betekent concreet dat je binnen 3 maanden een baan moet hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat mag. Mijn vrouw komt uit Frankrijk, is ook komen aanwaaien met een vakantie baantje. Inmiddels woont ze hier al 5 jaar, zelfde rechten/plichten als Nederlander. Behalve stemmen volgens mij...?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat is een belangrijke verworvenheid in Europa. Nederlanders maken daar veel gebruik van.