Activiteiten tijdens de vakantie, welke ouder betaald?

Mijn ex-man wil altijd de kinderen de laatste 3 weken van de schoolvakantie. Ik doe daar niet moeilijk over. Maar nu valt de kindervakantieweek in zijn weken en de kosten daarvan zijn 20e per kind. Vorig jaar en het jaar daarvoor heeft hij dat betaald , toen ging 1 van onze kinderen. Dit jaar hebben alle 3 de kinderen de leeftijd dat ze mogen gaan. Nu wil hij dat ik dit jaar (mee)betaal , want hij betaald immers alimentatie vind hij. Eerder hebben we hier nooit over gesproken. Eigenlijk vind ik dat hij de kosten moet dragen als de kinderen bij hem zijn. Ik heb al voorgesteld om van vakantie-week te ruilen zodat de kinderen in die week bij mij zijn en ik dan uiteraard betaal , maar dat wil hij niet. Begrijp me goed, het gaat mij dus niet om het geld maar om het principe. Het voelt als de zoveelste treiter-actie...

Toegevoegd na 12 uur:
Mijn ex man betaald buitenom de alimentatie nooit iets extra's, en dat hoeft van mij ook niet want daar is dat geld idd ook voor. Zwemles, schoolreis, kadootjes voor vriendinnen, een extra paar schoenen etc komen voor mijn rekening en zo hoort dat. Kleding geef ik altijd mee en wat ze van hem aan speelgoed krijgen blijft ook daar.De kindervakantieweek is geen verplicht iets, maar gewoon leuk voor de kinderen om heen te gaan.HIJ kiest er voor om ze er heen te laten gaan. Mocht het er echt op aankomen, dan betaal ik natuurlijk want ik wil het ze uiteraard niet ontzeggen.Dat hij pas na 3 jaar hierover begint, dat vind ik vervelend.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laat je niet treiteren, gewoon samen betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarover krijg je hier geen antwoord. Het gaat hier om een mening, wat vind jij en wat vind ik of hij. Je zult hier samen met je ex uit moeten komen en dus samen over moeten praten. Je kunt je bij jouw principe houden, maar dan moet je dat ook in alles doortrekken. Je kunt ook toegeven, zodat hij ook eens wat extra's aan jou betaalt buiten de alimentatie. In ieder geval handig om bij het maken van afspraken dit vast te leggen (al is het meer een mailtje die over en weer bevestigd wordt) zodat je iets hebt om in geval van conflict op terug te vallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh ja, en geld is maar geld. Voor je kinderen is een goede verstandhouding tussen jou en je ex het belangrijkste. Soms moet de daarom toegeven, soms moet je je ex juist hierop wijzen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eens met Dounja. Waak er voor dat je niet ten koste van de verstandhouding aan je principe blijft vast houden. Voor je kinderen is het erg belangrijk dat de verstandhouding tussen jou en je ex goed blijft. Houdt dat in gedachten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Let wel... Wil niet zeggen dat je altijd maar moet toegeven, maar je moet het zeker wel afwegen, wat voor jou meer waard is, die paar tientjes of het geluk van je kinderen.

Het beste antwoord

Je kan hem vragen of hij er dan ook akkoord mee gaat dat hij voortaan ook de helft van de kosten op zich neemt als de kinderen op dat moment bij jou zijn.
Dat lijkt mij dan de logica zelve, toch?

Echter...
Je zegt zelf dat je de kosten volledig op jou zou nemen indien de kinderen in die periode bij jou zijn. Dan zou ik er verder niet moeilijk over doen en gewoon de helft betalen. Het komt jou dan sowieso goedkoper uit en de rest is gewoon een kwestie van jullie ego's een toontje lager te laten zingen, toch?

Liefs en Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Of de kinderen bij jou of bij je ex zijn,ik vind het niet meer dan normaal dat je dan samen voor de kinderen betaald voor de kindervakantieweek,de kinderen zijn van jullie samen dus samen de kosten delen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het ligt er heel erg aan hoe jullie dat zelf afgesproken hebben.
in principe als het om normale bedragen zoals 20 euro gaat lijkt het mij de verantwoording van de ouder waar de kids op dat moment zijn.

maar zoals gezegd ieder spreekt dat anders af na een scheiding. kijk eens naar de andere situaties in de normale gang van zaken. als er iets rond de prijs van 20 euro per kind betaald moet worden buiten de vakantie om, word dit dan gedeeld, of betaald door de ouder waar het kind zich op dit moment bevind?

het lijkt mij dat je die normale regel ook in de vakanties doortrekt ( grotere betalingen liggen vaak anders).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zou voor mij uitmaken of het een soort kinderopvang is of niet. Dus kan je ex werken als je kinderen daar zijn dan zou ik niet meebetalen.

Aan de andere kant: als er voortaan in de eerste week een aantal dagen bijv bij het zwembad leuke activiteiten zijn zie ik hem daar niet aan meebetalen.

Als je maar half denkt dat hij de kinderen niet laat gaan omdat hij alles zelf moet betalen zou ik mijn kinderen niet tekort willen doen maar ik zou NIET de helft betalen. Vorig jaar was die 20 geen probleem dus dan zou ik nu de helft betalen van de 2 kinderen die er bij zijn gekomen. Dus 20 voor jou en 40 voor hem maar ja het einde is zoek vanaf nu natuurlijk en je zult voortaan bij alles gevraagd worden om mee te betalen.

Er is eigenlijk geen vaststaand antwoord op deze vraag.