Wat is het verschil tussen sociale, culturele, politieke en economische factoren?

Graag met simpele uitleg en voorbeelden.
Dankjewel!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
74.5K

Antwoorden (1)

Sociale factoren hebben te maken met bewustzijn van gezondheid en welzijn, culturele aspecten, bevolkingsgroei, leeftijdspreiding, carrièregedrag en belang van veiligheid.
Technologische factoren raken de ecologische en milieutechnische aspecten, toetredingsbarrières, minimaal efficiënte productieniveau, uitbestedingsoverwegingen, onderzoek- en ontwikkelingsactiviteiten, automatisering, technologiestimulansen (subsidies) en mate van technologische verandering.
Economische factoren betreffen economische groei, rente, wisselkoersen en inflatiecijfer.
Politieke factoren omvatten gebieden als belastingbeleid, milieuvoorschriften, handelsbelemmeringen en -heffingen en politieke stabiliteit
Culturele factoren: Sociaal-culturele factoren zijn kenmerkend voor een cultuur en de leefgewoonten. De wijze waarop mensen met elkaar omgaan

Er wordt een situatie beschreven en daarbij moet je dan nagaan welke gevolgen dat heeft voor deze gebieden.

Nu een heel plastisch voorbeeld om het snel uit te kunnen leggen:
Bijvoorbeeld er breekt oorlog uit tussen Nederland en een ander land:
Sociaal gezien kan het welzijn van de Nederlanders achteruit gaan.
misschien staan er veel soldaten aan het front en hebben we daardoor te weinig zorg. Misschien is er weinig eten (zoals in de 2e wereldoorlog) in dat geval gaat de gezondheid en het welzijn flink achteruit. Ook de bevolkingsgroei neemt af, mensen denken minder na over het krijgen van kinderen onder zulke slechte omstandigheden.
Economisch staat Nederland onder druk, de productie zal minder hard gaan dan normaal, de groei neemt af, de koers daalt misschien.
Politiek gezien zijn er grote handelsbelemmeringen, er is misschien wel geen politieke stabiliteit
Cultureel: mensen worden angstig, misschien verraden ze elkaar, misschien trekken ze wel sterk naar elkaar toe

Dit zijn enkele voorbeelden, maar per situatie moet je per onderwerp goed nagaan of het op dat gebied gevolgen zou kunnen hebben.