wat gebeurt als je een gedragscode schendt, bijvoorbeeld de code van bordeaus(journalisten code)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Er gebeurt helemaal niets als journalisten de gedragscodes schenden. De journalistiek is een vrij beroep: iedereen mag zich journalist noemen (en kan het dus worden), zelfs zonder opleiding of ervaring.

De codes in de journalistiek geven alleen ethische normen voor journalistiek handelen. Ze zijn niet bindend en er zijn ook geen sancties aan verbonden; dat zou immers in tegenspraak zijn met de vrije toegang tot de journalistiek en met de vrijheid van meningsuiting, zoals verwoord in artikel 7 van de Grondwet.

Als je vindt dat een journalist zijn/haar werk niet goed heeft gedaan of jou (door zijn/haar werk) schade heeft toegebracht, kun je naar de rechter stappen of naar de Raad voor de Journalistiek. De Raad geeft een oordeel over de vraag of met een bepaalde journalistieke gedraging grenzen van journalistieke ethiek zijn overschreden. Maar de Raad kan geen sancties, zoals schadevergoeding of rectificatie, opleggen.

Een rechter kan dat wel, maar in dat geval zul je moeten bewijzen dat er sprake is van aantoonbare (materiële of immateriële) schade.

De Vereniging van Journalisten (NVJ) is niets anders dan een vakbond voor journalisten en weert geen journalisten die zich niet aan de gedragscodes houden.
Pieter2011
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Word je uit de beroepsvereniging gezet.