Aangifte doen of niet?

Buurmeisje biedt kaarten te koop aan namens stichting doe een wens. Ik ben behoorlijk zeker dat het geld niet naar stichting doe een wens gaat maar naar haar zelf. De kaarten heeft ze verkocht aan mijn bejaarde buurvrouw. Aangifte bij de politie doen of niet? Mogelijk krijg word ik dan geterroriseerd bijvoorbeeld door krassen op de auto. Aan de andere kant is zij aan het oplichten en daarmee benadeelt ze mensen en de goede naam van de stichting doe een wens. Graag een advies.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de kaarten staat niets dat verwijst naar stichting die een wens, ze kon geen bewijs overleggen dat ze namens de stichting collecteert dat zou ze over een maand krijgen, ik heb gebeld met de stichtibg doe een wens dat nu make a wish nederland heet en die zeggen dat het oplichting is.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
als je bang bent om geterroriseerd te worden lijkt me een paar illegale kaarten wel je minste probleem
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet in iedere stad heb je een vergunning nodig, daarnaast, collecteren in persoonlijke kring mag, als je buren persoonlijke kring noemt?:P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bebopole: Eigenlijk is 't heel simpel: je doet aangifte en neemt 't riscio op "terrorisme" op de koop toe, of je doet het niet, juist omdat je er te bang voor bent. Andere opties zijn er gewoon niet, dus blijft het beperkt tot een afweging die je geheel zelf zult moeten maken.

Antwoorden (8)

je kan anoniem aangifte doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stichting M. Meld misdaad anoniem. 0800 7000
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedenk voor jezelf wat "behoorlijk zeker" is. En weeg af: is het nadeel dat zij toebrengt als ze werkelijk mensen oplicht, groter dan het mogelijke nadeel van een melding of aangifte? Dan kun je - zoals ook anderen noemen - ook anoniem aangifte doen. Als ze aan hooguit één of twee mensen ene paar kaarten verkoopt voor drie euro per setje, kun je je afvragen of je het heel noodzakelijk vindt.

Ook de leeftijd van je buurmeisje zou ik mee laten tellen. Leeftijden zijn uiteraard globaal, maar is zij 12 jaar of jonger? Dan zou ik met de ouders gaan praten. Is zij ouder, dan met haarzelf. Is zij 18 jaar of ouder, dan zou ik eerder de politie inschakelen.

Wat ik zou doen, is bij twijfel bellen naar Stichting Doe Een Wens. Misschien zijn je verdenkingen wel onterecht. Ik weet nog dat ik als tienjarig meisje samen met een vriendin geld probeerde op te halen voor een goed doel door zelfgemaakte kaarten e.d. te verkopen. Wij kregen ook af en toe naar ons hoofd "zeg nu maar gewoon dat je het geld in je eigen zak stopt". Ik was daar erg verdrietig over, want ik was er heel serieus is, en spaarde zelfs maandenlang al mijn zakgeld op om weg te kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Volgens doe een wens is het oplichting. Ze is 17 jaar. Ik vertrouwde haar voorheen altijd wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou dat met haar bespreken. Ik las net in de reacties onder de vraag dat ze heeft gezegd nog een vergunning te krijgen, en bij Doe Een Wens zeggen blijkbaar dat dit niet klopt. Dan zou ik die feiten aan haar voorleggen, en vragen hoe het nu precies zit. 17 is oud genoeg om op zoiets aangesproken te worden: als ze te goeder trouw is, snapt ze ook best dat je het moet kunnen bewijzen als je zegt voor een bepaalde Stichting geld op te halen, en als ze inderdaad de boel oplicht, is ze ook oud genoeg om daar even flink op aangesproken te worden.
Je kan ook de doe een wens stichting benaderen met jouw bevindingen. zeker dat er van die kant actie wordt ondernomen. Stuur een anonieme tip naar de politie, kan ook werken. De aangifte zou trouwens door de stichting moeten worden gedaan, jij doet enkel de melding en kan dan ook kiezen voor een zogeheten domicilie adres, vb het politieburo ipv je eigen woonadres.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De stichting kan geen aangifte doen van oplichting, want ze zijn niet opgelicht. Dat moet een slachtoffer van oplichting doen.
Of dit een optie is, moet je zelf beoordelen denk ik, maar je zou tegen het meisje kunnen zeggen dat je vermoed dat ze de boel oplicht, en dat als je merkt dat ze ermee doorgaat, je aangifte gaat doen.
Als het geen optie voor je is, kun je inderdaad, zoals al genoemd anoniem aangifte doen. Ik zou wel actie ondernemen, want dit kan gewoon niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het jou echt zo hoog zit kan je ook anoniem contact opnemen met de Stichting zelf en dan onderzoeken zij dit zaakje wel.

Wees wel zeker van je zaak want niets is zo pijnlijk als vals beticht worden. Hou daar aub rekening mee.

Fijn weekend nog.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je zou ook aan de bejaarde buurvouw kunnen vragen hoe de vork in de steel zit. Misschien heeft het buurmeisje de kaarten van de stichting gekocht en gewoon verder verkocht voor hetzelfde bedrag. Ga niet direct van het slechtste uit, zelfs niet als het buurmeisje al eens buiten haar boekje is gegaan. Mensen veranderen, geef ze de kans om hun goedheid te bewijzen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, mensen veranderen, maar niet altijd ten goede. Een gevalletje als dit kan evenzeer van kleinschalige oplichting naar grotere criminaliteit leiden. Mensen kansen geven werkt niet altijd positief.
Je belt gewoon bij haar aan bij de deur en als een van de ouders open doet vraag je naar haar. Je vraagt haar gewoon of zij kan aantonen dat die kaarten van de stichting "Doe een wens" afkomen en als ze dat niet kan aantonen bel je die stichting persoonlijk en laat jij haar met die stichting praten. Mocht ze moeilijk doen kan je haar ouders op vragen of hun er iets van weten.

Mocht ze jou bedreigt hebben je auto te vernielen zou ik dit zeker met de ouders bespreken, dat zal allicht een betere afloop hebben dan aangifte bij politie en kans op een ondergekraste auto. Laat je als 30 jarige man niet door een 17 jarig meisje terroriseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In je vraag laat je onder andere blijken dat je het nog niet helemaal zeker weet.
Probeer daarom zoveel mogelijk vragen te blijven stellen voordat je een oordeel over iemand velt. Vraag bijvoorbeeld door waarom ze het belangrijk vindt om voor de stichting te werken en wat de stichting met haar geld gaat doen. Misschien kan ze aantonen dat ze voor de stichting werkt.
De oplichting waar jij over spreekt heet ‘colportage’. Op de website www.consuwijzer.nl vind je veel meer informatie hoe dit in Nederland wordt aangepakt.
Wat betreft de angst voor wraak: Bedenk dat heel veel mensen misbruik maken van het feit dat niemand iets durft te zeggen of te doen en dat oplichters daardoor heel veel ruimte krijgen om steeds meer slachtoffers te maken. Zoek dus altijd een oplossing en laat je niet leidden door angst.