Zou een meritocratische samenleving kunnen voortvloeien uit deze huidige economische crisis, of is dit een utopie?

Wat meritocratie enigszins zou inhouden ( behalve dan puur betekenis enz via Wikipedia) staat ook wel hier:

http://www.rondetafelbeleid.nl/meritocratie

Site is overigens NIET door mij geheel gelezen of betekent meteen dat ik met alles wat er genoemd en belicht wordt ook eens zou zijn ;)

Gaat me meer om de essenties hieruit en of deze nog haalbaar zullen zijn, en zo niet waarom niet?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Vanuit puur rationeel standpunt bekeken lijkt dit eerder een onlogisch gevolg doch nét omdát er steeds meer mensen zijn die afwijken van het puur rationeel denken gaan er ook meer mensen openstaan voor andere zaken zoals de beginselen van een meritocratie en daardoor wordt de kans steeds reëler dat we wel degelijk op een samenleving afstevenen die men meritocratische samenleving zou kunnen noemen. De naam op zich is niet belangrijk, het gaat om de lading die erdoor wordt gedekt. Aanvankelijk zal het er op lijken dat alles onvermijdelijk en totaal in het honderd zal lopen doch diegenen die nu reeds leven naar de beginselen van een meritocratie bouwen een soort immuniteit op tegenover chaos of eender welke vorm van crisis. Dus in feite is het logisch dat dit niet onopgemerkt voorbij kan gaan en dat er daardoor steeds meer mensen naar dit soort gelijkheid beleid of gelijkwaardigheid beleid gaan leven. De meningen zullen hierover nog een tijdje verdeeld blijven maar de praktijk zal voor zich spreken dus laat ons deze vraag binnen enkele jaren nog eens aan bod laten komen want ik vind ze bijzonder inspirerend. Geniet hoe dan ook van jouw aandeel in de samenleving zoals die zich voordoet ;-)

ik denk dat het een utopie is om dit te verwachten. in tijden van crisis zie je veel eerder een toenemende afzetting tussen de diverse groepen. vaak vind men het makkelijker om anderen de schuld te geven van de crisis waardoor het in ieder geval niet aan hen ligt. ook in deze tijd zie je dit soort zaken opduiken. enerzijds de afzetting tegen de bankiers en de banken. maar anderzijds ook het Polen meldpunt en de toenemende discriminatie.

Een meritocratische samenleving is meestal de fase voor een 'echte' democratie. En als een democratie uit elkaar valt ontstaat anarchie, die wordt opgevolgd door een dictatuur. Dat een meritocratie volgt op een uit elkaar vallende democratische samenleving lijkt dus niet logisch. Ik zou uit de geschiedenis geen voorbeeld weten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100