Wanneer ben je sociaal?

Iedereen is wel anders dan de andere. De ene is aardiger dan de andere. En de andere is weer iets slimmer dan de andere. Maar wanneer kan je van iemand zeggen die sociaal is? Heeft het maar een weg om sociaal te zijn. Of kan het meerdere manieren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
39.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sociaal is Normaal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Algerien ik wou dat het waar was... Bij sommige mensen is het inderdaad normaal, maar bij de meeste niet hoor !
Sociaal lijkt wel een vies woord soms en dat is niet normaal...

Het beste antwoord

Ik denk dat sociaal zijn vooral te maken heeft met
- je kunnen inleven (empathie) bij een ander;
- actief meedenken, doorvragen en
- oprechte belangstelling tonen, maar ook...
- je eigen grenzen laten zien zonder die ander bewust te kwetsen.
Daarvoor moet je soms eerlijk zijn, ook al weet je dat die ander dat misschien niet leuk gaat vinden. Maar als jij iemand een "spiegel" voorhoudt, omdat je denkt dat dat echt nodig is, dan ben je ook sociaal.

Stel: Iemand vertelt zijn/haar levensverhaal met allerlei verdrietige en zielige zaken. Na een tijdje merk je dat die persoon steeds hetzelfde meemaakt (elke relatie gaat fout,omdat die persoon op "foute mannen" valt). Dan is het heel verleidelijk om met die persoon mee te huilen, elke keer opnieuw...best sociaal...maar ik denk dat het meer sociaal is dat je die persoon duidelijk maakt dat er ook iets mis is met de partnerkeuze. Je houdt hem/haar een spiegel voor. Die persoon gaat dat niet leuk vinden,maar het is wel sociaal,omdat je hem/haar op deze manier verder helpt, dan alleen met hem/haar mee te knikken en te schudden en gelijk te geven. Het is uiteindelijk aan hem/haar wat er met jouw "spiegel" gebeurt. Maar je hebt wel een aanzet tot een oplossing gegeven! Heel sociaal!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi voorbeeld +

Andere antwoorden (10)

Kort en bondig.
Je ben sociaal als je oog hebt voor je medemens.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klinkt inderdaad kort en bondig! "Alleen oog hebben voor je medemens." Maar is dat niet een heel ruim begrip waar veel mensen het op verschillende manieren het zou opvatten? Want dat definieert toch nog niet dat je sociaal bent voor de ander?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zal ik dan maar de eerste sociale zijn die een + geeft voor een klaar en duidelijk antwoord? Geniet van je sociaal weekend Kahootje ;-)
Ieder persoon gedraagt zich sociaal anders.
Dit heeft te maken met zijn opvoeding.
Ieder probeert op zijn manier sociaal te zijn en te worden.
En helaas wordt dit niet door alle mensen zo gezien.
wat jij als sociaal ziet wordt door anderen als a sociaal gezien .
Maar als je zo bent opgevoed dan weet je niet beter.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeie antwoord! Maar is het alleen vanuit de opvoeding dat heel jouw sociale inzicht als resultaat wordt? Of zijn er meerdere factoren die een rol in mee spelen?
j5m
12 jaar geleden
Ik denk dat het karakter en jou zienswijze op de medemens ook een rol speelt.
Maar zoals gezegd iemand kan heel sociaal zijn en dit kan door anderen anders worden begrepen en gezien.
Dat is ontzettend jammer dat mensen zo kortzichtig zijn op deze wereld.
Je bent sociaal wanneer je in jouw doen en laten rekening houdt met andere mensen. Dat kan in het groot, maar ook in heel kleine dingen is het merkbaar. Bijvoorbeeld als je een winkeldeur hebt geopend, dat je even achter je kijkt of er misschien nog iemand naar binnen wil - zodat je de deur nog even tegen kunt houden.
Amadea
12 jaar geleden
Je bent sociaal als je op een natuurlijke en makkelijke manier met mensen omgaat, ze in hun waarde laat en het beste met ze voor hebt.

Je voelt je overal op je gemak en laat je niet beïnvloeden door rangen en standen, maar je houdt wel vast aan je eigen principes en meningen.

Dat dit op diverse manieren kan, is duidelijk. Je hebt allemaal je eigen karaktereigenschappen die bepalen hoe je met anderen omgaat, maar als je aan bovenstaande eigenschappen voldoet, ben je sociaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je bent altijd sociaal.de mens is en kan niets anders zijn dan een sociaal wezen.dat is zijn natuur.iets anders is zijn gedrag.hij kan zich zowel sociaal als ook asociaal gedragen.elk individu zal een mengeling van beide soorten gedrag vertonen,de een iets meer van dit ,de ander iets meer van dat.met uitschieters naar beide kanten.maar zelfs hij/zij met het extreemste asociaal gedrag,is van nature een sociaal wezen.
12 jaar geleden
Sociaal zijn is moeilijk te definieren en voor iedereen anders. Het ligt eraan wat JIJ sociaal vindt. Dit is gebaseerd op wat je heb geleerd in je opvoeding (normen en waarden) en wat je allemaal hebt meegemaakt en kent (referentiekader).
Sociaal kan bijvoorbeeld zijn dat je iemand een kaartje stuurt als hij ziek is. Maar iemand anders heeft misschien een andere opvoeding gehad of denkt anders en zegt: "Wat asociaal om alleen maar een kaartje te sturen, dan ga je toch op bezoek!"
Sociaal kan ook zijn dat je een makkelijke prater bent. Maar... ben je dan niet sociaal als je wat stiller bent? Misschien kan je dan wel heel goed luisteren...
Ook kan het per persoon en per situatie en per gemoedstoestand verschillen. Bij je oma kan je je bijvoorbeeld heel sociaal (wat dat ook moge zijn) opstellen door haar te helpen met de boodschappen, terwijl je een dag later je broertje uitschelt omdat hij per ongeluk iets kapot gemaakt heeft. Op de ene dag voel je je goed en hou je de deur voor iemand open, op de andere dag heb je een baaldag en toeter je naar een auto die niet opschiet voor het groene licht.
Wanneer je sociaal bent is dus een mening, een interpretatie. Het ligt eraan hoe jij het gedrag interpreteert en wat JIJ ervan vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sociaal zijn is een heel breed begrip, maar ik zal proberen het zo goed mogelijk uit te leggen.

In mijn ogen is sociaal zijn eigenlijk een begrip dat zwaar gebaseerd is op meningen. Wat het een namelijk sociaal vind, kan een ander juist grof vinden. Dat is allemaal gebaseerd op de erfelijkheid van de ouders, de tijd waarin iemand leeft, de omgeving waarin iemand leeft (geboortecultuur en dergelijke), en wat diegene heeft meegemaakt.

Nu zal ik proberen voorbeelden te geven van wat ik bedoelde met waarop sociaal zijn gebaseerd is:

1. De erfelijkheid van de ouders:
Je erft eigenschappen van je ouders, en je wordt door hen opgevoed. Als je ouders bijvoorbeeld veel praten, doe je dat zelf vaak ook.

2. De tijd waarin iemand leeft:
Vroeger was het heel gewoon dat mensen in de straat elkaar een beetje in de gaten worden gehouden. Dat wordt sociale controle genoemd, maar tegenwoordig wordt het (vooral in de steden) steeds meer als schending van privacy gezien.

3. De omgeving waarin iemand leeft:
Iemand die leeft in Nederland leeft zal het waarschijnlijk heel gewoon vinden om bij het voorstellen iemand een hand te geven. Dat was sowieso eens volledig af te raden als je in Japan was, want daar was het eens de gewoonte iemand te begroeten met een buiging. Misschien is dat nog steeds zo, maar ik weet het niet zeker.

4. Wat iemand heeft meegemaakt:
Dit is niet zo makkelijk uit te leggen, maar ik probeer het toch, als iemand een gameverslaving heeft of een gameverslaving heeft gehad, dan zal die vaak door met anderen te gamen sociaal zijn.

Sociaal zijn is dus een heel breed begrip, en het hoeft niet altijd face-to-face tussen mensen plaats te vinden. Ook online komt het veel voor, en de manieren om sociaal te zijn zijn heel verschillend. Helaas is het vaak lastig om meteen te weten wat iemand sociaal vind en wat grof, maar als je per ongeluk iets grofs doet, dan kan je het meestal wel goed maken door je excuses aan te bieden.

Ook de situaties spelen een rol, want je kan vaak verschillende keuzes maken, maar welke keuzes je maakt is aan jezelf. De reactie weet je vaak nadat je de daad van je keus hebt uitgevoerd.

Hopelijk heb ik je genoeg informatie gegeven, en stel je in de toekomst nog goede vragen.

Bedankt voor het lezen van mijn antwoord dat dramatisch lang is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die Dank-regel aan het einde maakt de 'dramatische' lengte van jouw antwoord meer dan goed ;-) Liefs en geniet van je weekend én van je sociale zelf!
Je bent sociaal als je vriendelijk tegen anderen bent en af en toe een helpend handje toesteekt.
Je bent sociaal als je in de supermarkt iemand achter je met een of twee boodschappen voor laat gaan als jij met een hele kar vol bij de kassa staat.
Je bent sociaal als je je auto netjes naast die van een ander parkeert en hem niet zomaar ergens neerkwakt zodat er net geen auto meer tussen de jouwe en de volgende kan.
Je bent sociaal als je de dorre bladeren en de sneeuw voor de hele flat wegveegt en niet alleen voor je eigen deur op de begane grond.
Je bent sociaal als iemand helpt oversteken of even die zware boodschappen helpt dragen.
Je bent sociaal als je een moeder even helpt de kinderwagen de bus of trein in of uit te tillen. Idem dito bij mensen met koffers.

Ik denk dat dit genoeg voorbeelden zijn die duidelijk maken wat sociaal is.
12 jaar geleden
Ik ken 2 betekenissen van het woord sociaal.

De ene is, dat je je op zo'n manier gedraagt, dat je andere mensen het leven aangenaam maakt.
Dat kan door niet vaak, zonder goede reden, dingen te doen waar mensen last van hebben (dingen kapot maken, herrie maken, troep maken, onvriendelijk doen etc...).
En door juist wel dingen te doen waar ze plezier van hebben. (iemand helpen, vriendelijk zijn etc...)

De andere betekenis is, dat je makkelijk contacten met mensen maakt; makkelijk en op een prettige manier praat met allerlei mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Twee antwoorden bleven me bij : het eerste (bondig) het langere (alle variaties).
Ik sluit me aan bij beide met een aanvulling : sociaal is goed zijn/denken aan/zorgen voor/letten op anderen ===Zonder dat daar enig voordeel voor de gever aan verbonden is===!!! onbaatzuchtig is denk ik het woord dat ik zocht : je bent sociaal op 1 of meerdere vlakken als je daar onbaatzuchtig mee bezig kunt zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef je wel een + maar ben het niet helemaal met je eens dat je als levend wezen 'mens' onbaatzuchtig kan geven... er is volgens mij zijn minst altijd de hoop dat het goede vroeg of laat ook weer naar jezelf terug keert. Maar... dat hoeft niet slecht te zijn want moesten we dat ietsepietsie beredeneerde of onberedeneerde (bewuste of onbewuste) baatzucht niet bezitten dan zouden wij nooit of te nimmer als sociale wezens aan "Het Leven" kunnen deelnemen, toch? Fijn weekend nog!