Waar komt racisme vandaan en waarom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K
Reddie
12 jaar geleden
Racisme komt nergens vandaan. Dat is er altijd geweest.
Je kunt beter vragen waar tolerantie vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tolerantie is er ook altijd geweest, ook in de oudheid had je al stammen die vredig onder elkaar en met elkaar leefden. Waarschijnlijk zien we elkaar steeds meer als een grote stam. De volgende stap naast ras/stam tolerantie lijkt soorttolerantie te worden, steeds meer vegetariers/veganisten en verzet tegen dierproeven zou je als voorbode hier van kunnen zien. Maar racisme lijkt me ook een soort oerinstinct, eerst je gezin>familie>stam>ras>soort en zo merk ik zelfs dat ik veel meer heb met zoogdieren dan met vogels/vissen/reptielen (ik snap niet dat mensen een slang leuk vinden).

Het beste antwoord

Dit komt van vroeger uit. Vroeger vonden ze zwarte mensen, en deze werden onderdrukt. Hieruit ontstond ook de slavernij. Blanken voelden zich daardoor hoger dan zwarte.
n.a.v. dit voorval hebben ook zwarte een afkeer voor blanken. Dit is de oorsprong van dit probleem.
Nu komt het ook voort uit nationalistisch belang, maar ook vervreemding van de ander cultuur zoals tegenstander zijn van hoofddoekjes bijvoorbeeld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het racisme bestaat al veel langer en heeft niets met blank of wit te krijgen, zeker niet met de slavernij van de zwarte medemens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Minnen zijn niet van mij maar de afkeer tegen de Islam is al eeuwen oud, ten tijde van Karel de grote trokken we al ten strijde tegen de Moren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+plus van mij.
die minnen slaan nergens op.
Zo heb ik het ook geleerd:het echte racisme is onstaan door de slavernij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"het echte racisme"? Wat is er echter aan racisme na de slavernij dan alle vormen van racisme voor de slavernij? Minnen zijn vrij terecht. Als je er echt bij wil blijven dat er toen pas racisme was heb je een vrij simpele voorstelling van dingen. Niet alles wat je (op school) leert is per definitie waar. Waarschijnlijk zou diegene die het je zo geleerd heeft ook iets anders bedoeld hebben, misschien dat hij wilde zeggen dat racisme toen een echt gezicht kreeg. Als je hem nu in de discussie zou betrekken zou hij waarschijnlijk ook zijn verhaal nuanceren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergeet daarbij niet dat de Joden al als slaaf diende bij de Egyptenaren meer dan 2000jaar geleden. En hoeveel slaven waren er in de Romeinse tijd? Zoveel dat ze volledige galeischepen mee vulde om als voortstuwing te dienen. Het is dan ook kortzichtig om te zeggen dat het racisme pas ontstaan is na de slavernij van de zwarte medemens, slavernij is een vorm van racisme en bestaat al veel langer.

Andere antwoorden (4)

Door de nationalistische gevoelens: mensen vinden zichzelf en hun eigen land/inwoners beter dan anderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Racisme komt voort uit een angst voor dat wat in de belevingswereld van een persoon als 'afwijkend' wordt beschouwd. Het heeft qua betekenis een zeer nauwe verwantschap met het woord 'discriminatie'. Wel is het zo dat racisme zich meer toespitst op het apect 'ras', het categoriseren van soorten (planten, dieren, maar ook mensen). Door het maken van 'onderscheid', zit het 'hokjesdenken' erg in ons systeem. Te meer omdat een dergelijke simplificatie, de wereld om ons heen voor onszelf begrijpelijk gemaakt kan worden. Soms kan een dergelijke simplificatie echter ook doorschieten. Racisme komt voort uit het eenzijdig denken in verschillende soorten, waarbij er een gevoel van afkeer bestaat voor de 'soort' dat ons onbekend is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Racisme bestaat al net zolang als de mensheid bestaat.

Tussen de neanderthaler en de oermens was er al een vorm van racisme.

Racisme is gewoon dat er groepen mensen zijn die zich beter voelen dan de andere, de groep die zich beter voelt stelt de andere groep in een kwaad daglicht en proberen ze te onderdrukken.

Zelfs in de Bijbel wordt racisme beschreven, het Joodse volk werd als minderwaardig beschouwd door de Egyptenaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Racisme komt van ons zelf omdat we gewoon bang zijn voor andere onbekende mensen en omdat we denken dat wij beter zijn. En we denken ook dat andere mensen dingen van ons gaan afpakken en dan gaan we iets zoeken om ons zelf te gaan verdedigen.