Zijn de huidige stopwoordjes 'juist' en 'oké'afkomstig uit het zakelijke/management jargon, of komen ze vanuit het jongerenjargon?

Ik betrapte mijn puberzoon erop dat hij op heel vele momenten het stopwoordje 'juiiiisst'zegt, de 'ui' lang uitsprekend. Op mijn vraag waarom hij dat steeds doet, zei hij dat hij de hele dag op school niets anders hoort en het automatisch overneemt. Net als het woordje 'oké'.
Overal hoor je dit woordje na elke opmerking. Ik weet dat je het niet letterlijk moet nemen als iemand 'oké' zegt op de opmerking; " mijn hond is gestorven," want dit is niet oké natuurlijk, maar het wordt dan gezegd als; " Ik heb je begrepen".
Laatst had ik een gesprek met een manager en ja hoor, ik hoorde van hem wel 8 keer in een half uurtje; " juiiiiiissst" daarbij net zoals mijn zoon de 'ui' lang uithalend.
Ik denk zelf dat het vanuit het management komt maar wéét het niet echt. Wie weet het wel?
Ik weet wel dat ik het vanzelf ook ga doen en betrap me er steeds weer op. Ook oké wordt door vrijwel iedereen als stopwoordje gebruikt. Waar komt het vandaan?

amc
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij denk je hier veel en veel te ingewikkeld over. Jongeren praten elkaar na, en het ligt eraan hoe je het bedoelt, maar 'juist' kan heel sarcastisch klinken maar ook een 'juist' van 'inderdaad! dat klopt!'. Het is gewoon de ontwikkeling van de taal en het napraten van elkaar, het wordt niet op managementopleidingen geleerd om managers dat te laten zeggen.
amc
12 jaar geleden
Ik denk ook niet dat het geleerd wordt in de vorm van onderwijzen. Iemand moet er toch ooit mee beginnen, vanuit het niets waarschijnlijk. Ik vroeg me af of de jeugd van het zakenleven leert ,of doen de managers populair en willen ze de jeugd nadoen?

Het beste antwoord

Dit soort woordjes waren oorspronkelijk een soort opvulling van de stiltes..en zijn thans 'uitgegroeid' tot nietszeggende (stop)woordjes.

Ze zijn door jongeren bedacht en worden ook door hen het meest GE..Ik bedoel..MISbruikt.

Ik praat regelmatig met jongeren en als ik dan b.v. over het overlijden van mijn moeder praat, reageert men af en toe met een enthousiast: Okay zeg!!

Waarop ik meteen antwoord: Dat mijn moeder overleed is helemaal niet okay. Dan zijn ze even van hun stuk gebracht omdat ze zich feitelijk niet eens realiseren WAT ze zeggen.

Ook als iets helemaal niet juist is..is het toch juiiiisst..

Ik ga ervan uit dat dit een jongeren modeverschijnsel is en dat het wel weer overwaait..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Dank je wel voor het reageren. Als ik mijn zoon er naar vraag zegt hij dat dit uit het management komt. Onder de jeugd schijnt toch ander jargon rond te gaan. Ik dacht ook altijd dat dit typisch jeugdtaal is, tot ik het uit de mond van een manager ook hoorde die dit altijd al zei en hij onder collega's ook niet anders hoorde. Nu ben ik dus geneigd mijn zoon te geloven. Ik dacht daarom; "laat ik het hier eens vragen." Van mij een + en een duim!(^-^).