Hoe luidt de broken window theory?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je pc stukmaken

Antwoorden (3)

Deze theorie zoals uitgelegd op Wikipedia lijkt heel eenvoudig:
- een kind van 8 jaar speelt met een bal
- het kind schopt de bal in de richting van het raam
- de bal breekt het raam = broken window
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bron? Zo staat het namelijk niet op wikipedia.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat is de theorie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus een kind van 9 jaar kan geen bal naar een raam schoppen?
Als in een gebouw een raam gebroken is wordt de kans dat er nog een raam breekt groter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De "Broken window" theorie is een theorie over sociaal gedrag die stelt dat criminaliteit is gelinkt aan verstoringen in de gemeenschap/omgeving. Verstoringen op zowel fysiek als sociaal gebied.

Dus hoe meer verstoringen, hoe meer criminaliteit.
De theorie is geintroduceerd in 1982 door James Q. Wilson en George L. Kelling, beide sociale wetenschappers.

Een duidelijk voorbeeld zou kunnen zijn dat een gebroken raam in een wijk, criminele/vandalen verleid tot het breken van nog meer ramen.
De kans hierop kan verkleint worden door het raam z.s.m. te repareren/vervangen.

Quote uit artikel bron:
"The long-debated “broken windows” theory of social behavior argues that crime is linked to physical and social disorder in a community."