Waar komt de benaming 'zwart' geld en witwassen vandaan ?

Ook bv. een term als 'het zwarte circuit' is zo'n uitdrukking. Vanwaar komt deze terminologie?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
lijkt me een goede uitleg. Het bargoens is een dieventaal en vandaar woorden die andere betekenissen hebben.
bedankt

Andere antwoorden (3)

In deze context wil zwart zeggen: niet bekend bij de belastingen.
Het zwart geld kan op een eerlijke manier zijn verdiend, maar werd niet aangegeven aan de belastingen.
Indien het zwarte geld door misdaad werd verdiend heet het 'pikzwart geld'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
maar waarom noemen ze het ene dan zwart en het andere wit ? Ze konden evengoed zeggen rood en groen vb.
toch al bedankt voor je reactie
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
'wit' omwille van het tegenovergestelde. En verder werd wit en zwart gekozen naar analogie met goed en slecht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zoals je zei : misdaad. Ik denk dat het daarvan komt zoals hieronder werd vermeld, uit het Bargoens wellicht.
groeten
Zwart staat hier bij voor kwaad. Dus geld dat op de verkeerde manier verdiend is. Bij "In een zwart daglicht stellen"heeft zwart dezelfde betekenis.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zwart betekent in deze slecht/verkeerd crimineel. Witwassen betkent zwart geld transformeren naar goed/niet crimineel geld.