Zou er over een aantal generaties nog wel iets van onze normen ,waarden en/of moraal over zijn?

In de 60er jaren ontstond een ware ommekeer. Anti-autoritaire opvoeding was er een van. De kinderen toen zijn dus opgevoed zonder onze normen en waarden. Omdat opvoeden zoiets als voortleven is (want wij voeden onze kinderen zo op als we het zelf hebben meegemaakt door onze ouders),hebben deze kinderen geen gevoel met autoriteit of respect voor ouderen. Zo zijn ze nu eenmaal opgevoed en zullen hun kinderen ook weer zo opvoeden. Je hoeft hier in de randstad niet gek op te kijken, als er een bejaarde in een volle bus stapt en iemand tegen een kind zegt;"sta jij eens op,zodat die mevrouw/meneer even kan zitten" en het kind zegt:" sta zelf maar op, ik heb ook betaald voor een zitplaats". Mijn zoon zou direct opstaan omdat wij hem dat zo geleerd hebben, maar er zijn nog maar weinigen. Het lijkt soms wel of dat alles nog maar om het kind draait, de ouders grijpen vaak ook niet in en geven hun kind in alles hun zin omdat er anders geen houden aan is. Vandaar mijn vraag.
Ook ben ik benieuwd of er nog mensen zijn die hun kind van onder de 16 laten stappen `s nachts zonder tijdslimiet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit omdat er`s nachts zoveel erg jonge kinderen rondlopen en vaak stomdronken.

amc
14 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ga ik in geen 25000 letters redden,dus deze sla ik over.Kan je wel een heel goed boek aanraden :Beschaving of wat daarvan over is van Theodore Dalrymple. Na het lezen daarvan (of één van zijn andere boeken)kan de conclusie weinig positiever zijn dan:waarschijnlijk niet. Althans,niet van de huidige normen/waarden/beschaving. Om honderdduizend redenen.

Het beste antwoord

De samenleving is, zoals het woord zelf al zegt, een levend iets.
'Onze normen, waarden en moraal' zijn continu aan verandering onderhevig. Op het ene moment gaat dat snel (en dan noemen we dat een ommekeer), even later stabiliseert zich dat weer een beetje. Alles gaat onder invloed van omstandigheden: bewustzijn van milieu, economie en ontwikkelingen in wetenschap.

Het antwoord op jouw vraag is dan ook dat er over een aantal jaren weer een andere samenleving is met nieuwe normen en waarden. Misschien is dan de bejaarde tot heilig verheven, of misschien is dan de bejaarde tot afval verklaard. Maar het zal altijd zijn dat onder invloed van de gebeurtenissen in de wereld (welvaart, beschikbaarheid voedsel, werkgelegenheid, klimaat, ziektes) er een nieuwe moraal ontwikkeld wordt.
itsme
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Is ook weer waar. Bedankt.+1
amc
14 jaar geleden
Ik kan me hier helemaal in vinden. Bedankt.

Andere antwoorden (5)

De normen en waarden van de maatschappij worden gevormt door de maatschappij. Jij hebt persoonlijk andere normen en waarden geleerd dan veel anderen in de maatschappij, tenminste, zo zie je dat.

Gelukkig is er een constante verschuiving in normen en waarden. Als je heel goed oplet, zie je dat de ultieme vrijheid inmiddels weer terug begint te schuiven naar vormen van respect. Was het 10 jaar geleden zo dat eerstejaars studenten altijd je/jij en piet/klaas riepen naar docenten, nu begint dat te veranderen. Ik zie bij onze eerstejaars duidelijk dat er weer U en meneer / dr. gebruikt wordt bij het aanspreken.

Het is een verschuiving die door de maatschappij aangewakkerd wordt: Je ziet dat meer en meer mensen zich ergeren aan het gedrag dat ze om zich heen zien, en opmerkingen plaatsen.

Veel mensen die in de jaren 60 opgegroeid zijn hebben trouwen van huis uit prima mee gekregen wat de normen en waarden van hun ouders zijn, en beginnen nu zlef als hardste te schreeuwen dat 'de jeugd van tegenwoordig' zo slecht opgevoedt is. Ik denk dat dat iets is van elke generatie. Dat komt prima in orde hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over 20 jaar zijn er normen voor over 20 jaar... Zo was 20 jaar geleden de norm voor 20 jaar geleden...
Wij lopen toch niet meer in berenhuiden achter de mammoeten aan heden ten dage... Welke mammoet heeft nu voorrang, die van links of die van rechts?

Normen zijn altijd van deze tijd en vergelijken is onzin...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem maar van mij aan dat in de jaren 60 een generatie werkelijk dacht dat alle normen en waarden teloor gingen....
Door de opkomst dus van de sixties-generatie. Macht en respect veranderde, gevoel voor mijn en dijn (kraken), kleding (spijkerbroeken en korte rokken, lange haren). Amsterdam leek wel oorlogsgebied, kijk de filmpjes maar.

Het valt nu reuze mee, in vergelijking met wat onze opa's en oma's meemaakte...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik denk niet dat er over een aantal generaties nog normen en waarden nageleefd worden vanuit deze tijd.
Er zullen dan andere normen en waarden zijn. Iedere generatie heeft zijn eigen ideeën en meningen over de samenleving.
Overigens, zijn normen en waarden zo goed als het alleen maar regels zijn? Voorbeeld: als een kind wat krijgt.... "wat zeg je nou?"; of geef eens een handje...
Ik zou mijn kinderen dat niet opleggen, maar ze zeker wel respect voor het leven en respect voor de mens bijbrengen. Iets van binnenuit en geen regel van buitenaf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe blijven normen en waarden heel lang gelden. Ze verschillen in wezen niet heel sterk met eeuwen geleden. Alleen de verschijningsvormen veranderen. "U"of "Jij", de omgang tussen de sexen, het 'mijn en dein' de sexuele moraal, daar verandert in wezen niet werkelijk wat in. Wel zijn er schommelingen merkbaar. Die zijn ook nodig om de dynamiek in de samenleving gaande te houden. Het blijven echter niet heel wezenlijke veranderingen. Daarvoor hechten we teveel waarde aan veiligheid. De wezenlijke, eeuwenoude waarden en normen blijven niet voor niets leidend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Toch nog een sprankje hoop.+1