Wat is het verschil tussen een allochtoon en een niet-nederlander.

In een van mijn lesboeken wordt een onduidelijk verschil gemaakt op basis van herkenbaarheid van de cultuur. Klopt dit?

Toegevoegd na 19 minuten:
Volgens het lesboek is een niet-Nederlander iemand die in Nederland woont, maar niet de niet de nederlandse identiteit bezit.

Een allochtoon is hetzelfde, maar herkenbaar aan zijn eigen cultuur. Dit blijft een vage omschrijving.

Met dank aan iedereen.... maar het wel om allochtonen in nederland, niet alle andere wereldburgers.

Ik zoek naar een wettelijk verschil.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (6)

Een niet-Nederlander hoeft helemaal niet in Nederland te wonen en dat doet een allochtoon weer wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de wet ben je pas Nederlander als je je met een Nederlands identiteitsbewijs kunt indentificeren, als ik me niet vergis... Voor mijn gevoel ben ik Nederlander zodra ik voet in Nederland zet, en ben ik Belg zodra ik voet in België zet.
Verder heeft _iedereen_ een andere cultuur - er bestaan geen twee mensen op aarde met dezelfde cultuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Pampiermole;

Een niet-Nederlander is iemand die de Nederlandse nationaliteit niet heeft; het overgrote deel van de wereldbevolking dus. Een allochtoon is iemand die in Nederland woont en waarvan ten minste één van de ouders niet in Nederland is geboren. Heeft nix te maken met uiterlijkheden, herkenbaarheid of wat voor enge onderscheidsmakerij dan ook; gewoon regeltjeswerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een niet-Nederlander en een allochtoon kan een onderscheid gemaakt worden op basis van cultuur. Is echter verwarrend.....
Allochtoon betekent: van elders afkomstig. Woont in Nederland, uitgaande van onze situatie. Kan wel een Nederlander zijn.
Een niet-Nederlander is dus geen Nederlander. Kan overal woonachtig zijnmeestal in het buitenland.... LOL
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een Amerikaan die tijdelijk in Nederland werkt en woont is in die zin een niet-Nederlander, een Amerikaan die in Nederland woont en die zich tot Nederlander heeft naturaliseren is een allochtoon.

Toegevoegd na 2 minuten:
Lees voor Amerikaan: buitenlander, het is maar een voorbeeld maar het maakt het misschien duidelijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een allochtoon komt uit een andere etnische cultuur. Als iemand uit een andere westerse cultuur zich laat naturaliseren tot nederlander, krijgt men een Y- status. Dat betekent uit een andere westerse cultuur afkomstig.

Toegevoegd na 1 uur:
Bij het CBS maken ze het onderscheid :westerse allochtoon en niet-westerse allochtoon.
Een niet-Nederlander heeft een andere nationaliteit, maar dat spreekt voor zich.