Is puur en alleen objectief beantwoorden van een vraag mogelijk?

Is het niet zo dat er bij iedere vraag min of meer de mening van de beantwoorden word geinventariseerd?

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik bedoel dat natuurlijk niet bij de concrete vragen zoals de 1e beantwoorder hier onder aangeeft.Daar is maar 1 antwoord op mogelijk,maar als een vraag met meerdere antwoorden beantwoord kan worden lijkt mij dat je niet meer geheel objectief kunt zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Nee, objectiviteit is een illusie. Alles is door de mensen bedacht en heeft geen enkele vastliggende reden.
Wat wel vastligt is hoe je zelf in het leven staat, als je wilt dat anderen je begrijpen of je waarderen moet je bedenken hoe anderen over je denken en daar rekening mee houden. Het is dus eigenlijk in je eigen voordeel om je aan te passen aan de 'objectiviteit' (= algemeen aanvaarde feiten) en die zijn er niet voor niets. Wat JIJ wilt is namelijk wat iedereen wil (zo uniek ben je niet ;-) en dat is veiligheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kom je er bij dat objectiviteit een illusie is? Hoeveel manen heeft onze planeet aarde? Antwoord: één. Dit is objectief vast te stellen en geen verzinsel van de mens. Met jou antwoord haal je een groot deel van de wetenschap onderuit. Onterecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ alvast van mij,denk dat je precies snapt wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Marjoleintje, ik denk dat je je vraag in iets andere bewoordingen had moeten stellen want je bent duidelijk naar een ander soort antwoord op zoek dan dat ik je gaf. Hoe, dat weet ik ook zo snel niet, maar ik hoop dat je in elk geval het antwoord krijgt waar je op hoopte/waar je wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord op de vraag 'hoeveel manen heeft de planeet aarde' lijkt alleen objectief te beantwoorden omdat er vrij nauwkeurig en algemeen aanvaard is vastgelegd wat 'een maan' is. Maar dat is maar een afspraak en geen absolute en objectieve waarheid.
Als je de definitie een beetje ruimer stelt dan zijn allelei objecten die om de aarde heen vliegen ook 'manen' en is het antwoord plotseling heel anders.

Andere antwoorden (5)

Ja, natuurlijk is dat mogelijk. Als iemand vraagt: hoe schrijf je diarree, dan is het enige en juiste antwoord: met dubbel r en dubbel ee.

Toegevoegd na 1 minuut:
En zo zijn er nog ontelbaar meer voorbeelden te verzinnen. Ik kom nu op het woordje diarree omdat ik dat een paar keer verkeerd gespeld zag staan op GV.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mits het antwoord beperkt wordt tot juist Nederlands.
Anders ook (medisch) diarrhea.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, ja @hajete. Er is een heel leuk gedicht over 'Diarree met dubbel r en dubbel ee' van Hans Dorrestijn: (even opgezocht...) De diarree De diaree, de diaree
Met dubbel 'r' en dubbel 'e'

Nee, je taalt niet hoe het wordt gespeld
Als je er mee toiletwaarts snelt
De racekak of de slingerschijt
Geeft een mens maar weinig tijd
Als je treuzelt, als je draalt
Loop je kans dat je de plee niet haalt
Sta je met een natte plak
Die kleeft aan pot en scheur of zak
Je hebt een menselijke ziel
Maar je stinkt als een reptiel

De diaree, de diaree
Met dubbel 'r' en dubbel 'e'

Hoor dat bruisende geluid
Als 't met kracht naar buiten spuit
De praktijk heeft me geleerd
't Is of je van achteren urineert
Lichaamssappen tot je schrik
Als gezeuse, ofwel prik
Je veegt je reet, 't is geen plezier
Een hele rol toiletpapier
Dat wordt doornat en je roept 'shit'
Als de smeerboel aan je vingers zit

De diaree, de diaree
Met dubbel 'r' en dubbel 'e'

Maar, wie lijdt aan deze kwelling
Maalt niet om de juiste spelling
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geweldig om dit toepasselijk gedicht te hebben gevonden, + voor kdvt.
Voor goede reacties zou ook een wijze van waardering mogelijk moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi! Dit ga ik uit mijn hoofd leren!
+ voor je gedicht!
een groot deel van de vragen is objectief te beantwoorden. Of het nu een vraag is 'wat is de steilste treinbaan ter wereld' tot 'Mag ik voor een inrit parkeren'.

Maar andere vragen, zoals 'wat is het leukste behang voor een kinderkamer' zijn dat niet. Die horen dan ook niet op een kennis site thuis, maar op een chat forum.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt echt aan de vraag. Wanneer je bijvoorbeeld vraagt: wat is de beste politieke partij. Je kan daar eenduidig antwoord op geven. Op zo'n vraag moet je als antwoord objectief de partij en waar ze voor staan weergeven, maar een antwoord op de vraag komt er niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Objectief antwoorden kan in zo'n geval lastig zijn maar hoeft niet onmogelijk te zijn. Als je weet dat er meerdere mogelijkheden zijn en je ze allen noemt, dan kan je ook objectief zijn.

Soms... is het onmogelijk om objectief te antwoorden, als iemand je vraagt of een schilderij mooi is of niet lijkt het me lastig om geen subjectief antwoord te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, denk maar een rechters. Die moeten elke zaak objectief behandelen. Maar dit zijn natuurlijk ook maar mensen, en er zit altijd wel een persoonlijk aspect in zo'n uitspraak...