Is er een rechtszaak tegen overheid geweest wegens discriminatie van mannen, omdat mannen wel gemobiliseerd worden in een oorlog en vrouwen niet?

Ik vind het een vrij logische principiële mening dat het raar is dat vrouwen niet als dienstplichtige naar het front worden gestuurd en mannen wel. Zelfs bij de beroepsmilitairen worden vrouwen ontzien als ik me niet vergis.
Ik gun niemand zo'n lot, maar vind het belachelijk dat het op zo'n manier lijkt alsof een mannenleven minder waard is. Zal daar nooit een rechtszaak over zijn gevoerd...?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Neen.

Een vrouw wordt in de dienstplichtwet inderdaad ontzien.

Echter de stelling dat vrouwen niet aan gevaarlijke missies mag deelnemen (zogenaamde oorlogshandelingen) is ook al geruime tijd niet meer van kracht in Nederland, dit had jezelf vast kunnen stellen aan de hand van het helikopter incident in Libië, de helikopter werd namelijk gevlogen door een vrouwelijke piloot.

Als er een vrouw mee op missie gaat word wel gekeken dat er een groep gevormd wordt waar geen revaliteit kan ontstaan, een strijd in de groep zelf kan ernstigere gevolgen hebben dan een bermbom van een terrorist.

En nee het leven van een man is niet minder waard dan dat van een vrouw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mannen werden gewoon geacht veel beter in staat te zijn om oorlog te voeren, wapens te hanteren etc, omdat ze over het algemeen fysiek sterker zijn. Lang voordat het feminisme dusdanig groot werd dat vrouwen hierover zouden gaan klagen, is het beroepsleger al veranderd in die zin, dat het voor vrouwen ook mogelijk werd om zich aan te sluiten bij het beroepsleger.
Samenvattend, het is gewoon een strategische keuze geweest om vroeger enkel mannen voor dienstplicht op te roepen. Er moesten mensen thuisblijven, anders kwam de economie tot stilstand. Vroeger waren vrouwen significant minder hoog opgeleid en waren ze minder sterk dan mannen.